Gå till innehåll

Vad är detta?


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Skulle vilja veta vad det är som satt sig på mitt bakre glas.

Det är alltså små gul/bruna prickar som är ett par millimeter tjocka.

Jag har även mängder små trådar på det bakre glaset där hela tråden ligger ann mot glaset, de ser inte ut att sitta ihop med prickarna, trådarna är drygt 1 cm långa och väldigt, väldigt tunna.

post-5186-14468921594656_thumb.jpg

post-5186-14468921594875_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut som plattmaskar, kan ha fel, men det skulle vara min gissning. Trådarna vet jag inte vad det kan vara.
tror också på platmaskar utifrån bilden

Tack för svaren,

Vad bör jag göra?

Antar att de inte är något man vill ha i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avlägsna dem genom att suga ut dom med hävert eller en pipett. Jag har plattmaskar, har haft det i över ett år, men dom syns sällan. Jag ser en nån gång då och då och då tar jag bort dom. Vissa hävdar att vissa fiskar äter dom, t.ex. Sixline wrasse eller mandarinfiskar. Jag har haft sixlines gående i mina kar sedan jag fick plattmaskar och jag har aldrig sett den äta någon, men då andra sidan ser jag väldigt sällan maskarna heller nuförtiden, så vem vet. När jag fick mitt utbrott så sötvattensdoppade jag mina drabbade koraller (mina maskar satt mest på koraller) sedan sög jag ut alla jag kunde se, så höll jag på i flera dagar, tills de var borta, nu syns dom som sagt bara någon enstaka då och då.

Min uppfattning är att dom dör eller blir chockade av sötvatten, så dom släpper tag om det dom sitter fast på. När jag doppade min värst drabbade Ricordea lossnade säkert över hundra maskar, sen återhämtade dom sig aldrig, i mitt kar förökar dom sig inte snabbare än jag och mina djur hinner att döda dom.

Funkar inte detta så finns det mediciner men då måste du läsa på innan du använder det, det kan annars få oönskade effekter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det planaria (plattmask) så är det som stoffe säger att dom dör av sötvatten. Dom som sprängs och släpper ut lite gift när dom dör. brukar lukta illa när man dödar dom med sötvatten. Därför bör man suga ur dom flesta om man ska medicinera i karet för dom så dom inte förgiftar hela karet om för många dör samtidigt. Samt använda aktivt kol.

Har även hört att silikat kan trigga tillväxten av dom så kör du med silikatmedia i osmosen och det börjar bli gammalt så kan det va värt att byta med.

Annars är det bara att suga ur och hålla efter så mycket som möjligt som gäller så brukar dom kunna ge sig automatiskt.

Dom dras till ljusa ställen med så man kan ställa ner en vit tallrik eller kopp som dom kryper upp på för att få ur dom lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...