Gå till innehåll

Karantän försök, synpunkter tack!


Rekommenderade inlägg

Tjena,

Tyvärr har min lilla Pomacanthus imperator mobbat min Paracanthurus hepatus och såg för några kvällar sedan att ena fenan hade blivit skadad.

Nu när den har fått stressprick så tänkte jag göra ett försök med karantän för att lugna den. och få den att återhämta sig.

Planen är såhär:

har en 50liters plasthink som jag håller på blanda ca 20liter saltvatten i just nu jag tänker ta ~15-20 liter saltvatten från mitt kar och flytta över karantänen till den. Samt koppla om mitt UVC till karantänkaret från huvudkaret under tiden.

UVC't är på 25W och tanken är att den skall stå för värme cirkulation i vattnet (3-400l/h pump på den).

jag kommer göra täta vattenbyten i karantänen varje dag, 10liter från huvudkaret 10 liter nyblandat.

Vattnet från karantänen hade jag tänkt köra tillbaka i huvudkaret igen så man även får gjort lite vattenbyte samtidigt.

Vad tycker ni, skall man ha i en bit levande sten från akvariet eller skall man köra på något sterilt i karantänen?

Något annat jag behöver tänka på? jag antar att stackarn kommer behöva vara där någon vecka, skall man mata mycket eller lite när fisken är i karantän?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är 25W så mycket med tanke på att detta karet inte kommer få någon belysning över sig?

Men tack för tanken, får kolla vattentempraturen imorgon och se om jag måste justera hur många timmar UVCn är på. kanske skall köra med 4 timmars intervaller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...