Gå till innehåll

Full information om WG 308


Tedd

Rekommenderade inlägg

Hej!

Denna skummaren, WG 308, har blivit väldigt populär på marknaden tycker jag, för jag ser den lite här och där.

Jag har en själv, men jag är ny och mitt akvarium är också ny i saltvärlden, så både jag och akvariet vet inte hur den ska fungera.

Jag tror jag har rätt luftmängd som pumpas in genom luftslangen nu för att det ska bli lugn bubblande.

Skummaren köpte jag för drygt 450kr, mycket acceptabelt pris för en skummare utan syresten som behövs bytas.

Jag undrar då och hoppas att fler nybörjare som är ägare av denna skummaren ska kunna få hjälp av er experter här på forumet.

Några saker som jag själv tycker är viktiga att ta upp är:

1. Hur mycket ska ventilen som reglerar vattenmängden som åker ut vara öppen? Lite, medium, fullt?

2. Hur mycket luft ska det bubbla? ska det vara full blås eller ska det vara mindre av det? (Full blås kan jag själv inte hålla med om riktigt, för det blir att koppen fylls av rent akvarievatten, för skummet stänker upp vattnet).

3. Vilken höjd ska skummaren vara? Då tänker jag på, hur mycket av röret ska vara ovanför vattnet innan man kommer till koppen.

Om ni kan komma på mer information själva så upplys gärna, väldigt viktigt ju att man har en fungerande skummare.

Själv har jag nu luftblåset svagt så det kommer bara småbubblor eller som min lokala saltvattensaffär ägare säger "mjölk" och har 1cm av röret ovanför vattenytan innan koppen kommer och har placerat koppen så att det bubblar längst ner i konen.

Akvariet startades den 8:e mars i år, där är levande sand och levande sten, 2 eremitkräftor, men fortfarande inget skum.

Tack för er hjälp.

post-5764-14468921631773_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen på forumet som inte vet ett smack?

Har tyvärr aldrig hör talas om denna modellen, ej heller haft erfarenhet av 310-modellen, men det är det nog andra som har. :)

Är det en Boyo-skummare? Jag hittade lite på nätet, hoppas du kan få någon hjälp här:

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=236910

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=18057

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr aldrig hör talas om denna modellen, ej heller haft erfarenhet av 310-modellen, men det är det nog andra som har. :)

Är det en Boyo-skummare? Jag hittade lite på nätet, hoppas du kan få någon hjälp här:

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=236910

http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=18057

Ja, det är en Boyo skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har wg-310 kör fullt öppen på utloppet och fullt öppet på luften kört så sedan början av mars jag oxå men min skummar jätte bra tömmer 1 gång i veckan.

Kör du den WG 310 i ett 128 liters kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, nej det ska ju vara wg-428, blev visst lite fel i all hast på rasten i lastbilen. Utloppet sitter precis så underkanten av utloppet är under vattenytan. Annars fullt öppen och luften fullt öppen.

/Hasse

Hehe, trevligt, jag är också lastbilschaufför ^^ Kom precis hem nu från Arboga.

Tack för svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en wg-428 och haft den sedan i lördags i mitt 200l kar och nu börjar den skumma på riktigt bra, fiskarna kom i karet i söndags så det har ju inte varit så skitigt förns nu men det blir bättre och bättre för varje dag.

Första 3 dagarna var det som kolsyra i toppen men nu börjar det bli som diskmedelskum och lite skit som följer med så har fått höja utflödet för att det inte ska bli rent vatten i koppen.

En riktigt prisvärd skummare som verkligen gör sitt jobb och är knäpptyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en wg-428 och haft den sedan i lördags i mitt 200l kar och nu börjar den skumma på riktigt bra, fiskarna kom i karet i söndags så det har ju inte varit så skitigt förns nu men det blir bättre och bättre för varje dag.

Första 3 dagarna var det som kolsyra i toppen men nu börjar det bli som diskmedelskum och lite skit som följer med så har fått höja utflödet för att det inte ska bli rent vatten i koppen.

En riktigt prisvärd skummare som verkligen gör sitt jobb och är knäpptyst.

Jo, min skummare och börjat göra som du sa, diskmedelfärgat vatten nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...