Gå till innehåll

Balling/Balling light?


campokatt

Rekommenderade inlägg

Jag byter 15% varannan vecka, korallerna tycker det.

Kör Mg i Ca-Dunken annars blir det nog galet. Doseringen av Natriumkloridfritt salt styrs av Ca-dosen. Se aquacalc.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men jag vill ju kunna variera Ca utan att påverka Mg oxå.

Det jag tänkte var att många kör helt utan Natriumfritt salt. Så även om man inte kan lägga saltdosen precist så kan man ju försöka komma så nära som möjligt. Tänker att det måste ju bli bättre med lite salt än inget alls...

Tänkte att jag skulle blanda Ca, Mg och Kh dunkarna först, och sedan på en vecka konstatera hur mycket jag ska dosera av dessa. När detta är gjort så räknar jag ut hur mycket salt jag ska använda för att få till jonballansen och blandar på det i Mg dunken, eller Ca dunken om det nu skulle spela roll.

Är jag ute o cyklar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte säkert, men jag tror du är ute och cyklar. Antingen kör man Balling light eller inte. Med light återställer du jonbalansen med veckovisa 10% vattenbyte. Kör fyra kanaler så slipper du fundera.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, kanske det... Försöker bara förstå.

Har ju sett recept där man kör med saltet och Mg i samma dunk, Balling plus. tänkte därför att det skulle vara den bästa lösningen för mig då jag klarar mig med tre pumpar... Och ändå får i Kh, Ca, Mg och natriumfritt salt. Då borde det bara vara salthalten som bestämmer hur ofta jag måste byta vatten utan att ställa till det med jonobalans..

Ska se hur stor lön jag får denna månad... Kanske finns tillräckligt för en fyrakanalare.... Då är ju det det bästa det kan jag förstå. Tänkte bara om man kunde komma undan lite billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska se hur stor lön jag får denna månad... Tänkte bara om man kunde komma undan lite billigare.

Då hade jag hellre sparat och väntat med inköpet en månad för att kunna köpa det jag verkligen vill ha. Vad är en månad mot all den tid du ska spendera med karet och tekniken framöver? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...