Sardellen Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Hej Finns det någon som har erfarenhet av ATI Bubblemaster 200 VS AquaCare 1000v?Vad är att rekomendera?Hoppas på någon erfaren i ämnet :-) Citera
martin84 Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Har en ati bm 200 och är mycket nöjd med den. lätt att ställa in, väldigt tyst.Martin Citera
Mattias Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Skulle lätt rekomendera ATI, den har större skummarkopp och är enl mig mer lättjusterad. Citera
Sardellen Postat 27 mars 2011 Författare Postat 27 mars 2011 Tack för ditt svar Martin-Vad jag har förstått så är dessa 2 likvärdiga modeller kapacitetsmässigt ?-Däremot är det 2 olika principer på skummare.Observera att jag menar AquaCare 1000 V, dvs inte den med syresten.Martin--> Hur länge har du kört din ATI BM 200 ? Har du haft några problem med den? Antar att det är den med en annan typ av impeller än den piggiga nål-typen som är vanligast.Någon annan med tips och råd ? Citera
Andreas N Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Hej!För vilken storlek på akvarie är den menad att sitta? Jag skulle iaf lätt gå på ATI om du kan välja. Citera
Virse Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Om du hade tänkt köpa ny skummare så tycker jag att du borde slänga ett öga på ATIs nya, Powercone 200i eller Powercone 250i.Dessa ska släppas, enligt ATI, i början av april. Citera
campokatt Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Jag köpte en Deltec AFR 800 får nån vecka sedan som verkar vara sjyst.Man kan köra den både externt eller internt. Den är inte så stor, tyst och verkar väldans effektiv. Citera
martin84 Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Köpte min begagnad för ca 1,5år sen och den har inte krånglat något för mig. Tycker att den kan vara lite bökig att göra rent och att kniv ventilen kan kärva lite.Har mitt till ca 700 liter vatten, fungerar kanon.En mycket bra och prisvärd skummare enligt mig. Citera
Edward Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Jag har kört en BM200 till mitt 720liter i sådär 3 år och är mycket nöjd med den. Citera
NiXoN Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Jag har inte kört en aquacare själv men varit o kollat på en, det är lite olika typ/tänk bakom skummarna.Aquacaren är en mer klassisk design medans ATI är en nyare mer fet design.Har själv en BM200 och jag skulle absolut inte byta ut den, funderar mera på att uppgradera till den nya modellen. //NiXoN Citera
wrang Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Jag haft haft min i säkert nu 5år och är mycket nöjd, bytte kermaik axel och impeller nu i höstas och den skummar lika bra som första början. Citera
Sardellen Postat 27 mars 2011 Författare Postat 27 mars 2011 Tack ALLA för era råd och svar.Min tanke är att det ska bli till ett 300-350L hörnkar med så stor sump som möjligt.-Ingen som kör AquaCare 1000V alls ? Citera
Andreas N Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Tack ALLA för era råd och svar.Min tanke är att det ska bli till ett 300-350L hörnkar med så stor sump som möjligt.-Ingen som kör AquaCare 1000V alls ?Jo på 90 talet..... Den finns säkert hos många men då som hyll värmare då det är en gammal design med lite bubblor i förhållande till vatten mängd som passerar. Går inte att jämföra med en mer modern skummare i funktion.Jag hade en 2000V tidigare och den var ingen höjdare. blev väldigt lite skum och akvariet funkade inge bra alls. Har nu en Bubbel magus som jag är väldigt nöjd med. Citera
Sardellen Postat 27 mars 2011 Författare Postat 27 mars 2011 -Åter igen tack för era inlägg och svar. Som jag förstår det så är Bubble Master en modernare och vassare skummare. -Jag har med förstått att Bubble Master har funnits i lite olika varianter, vilket beskrivs i denna artikel http://glassbox-design.com/2008/ati-bubble-master-the-skimmer-that-changed-the-online-hobby/Jag har läst att den så kallade knivventilen kan vara lite kärv.-På den gamla varianten enligt länken ovan varkar inte denna finnas ? -Hur justeras den gamla modellen då ? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.