Gå till innehåll

Koraller selektivt utvalda av dvärgkejsare för "mobbning", erfarenheter & lösningar?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Har i dagarna märkt att en del av mina lps:er, som inte verkar ha så värst starkt nässelgift, har blivit mindre och inte fullt så utslagna som de brukar vara.

Såg idag att min dvärgkejsare. En C. bispinosus var framme och pickade uppe på en Cynaria lacrymalis.

Det jag funderar på är följande:

Jag har 3 st Cynarior. Alla är samma lacrymalis, 2 röda och 1 grön. Men utav dessa 3 koraller pickar dvärgkejsaren bara på en. Varför väljer den ut just denna korall?

Alla korallerna är i normalt tillstånd lika stora och de har samma färgdjup så jag skulle inte tro att någon utav dem är mindre motståndskraftig.

Den äter också bra med nori och pickar i luften när det kommer cyclopeeze. Matade tidigare med artemia men har nu hållt uppe med det ett rätt bra tag. Kan det kanske vara det som triggat igång den?

Oavsett vilket så tar jag gärna emot erfarenheter av folk som har haft dvärgkejsare som pickat på koraller (lps:er) för att se om det finns en chans att den slutar. Har själv haft flera stycken samtidigt som har gått och pickat på sps:er men de bryr sig inte nämnvärt. Lps:erna däremot blir ju sura och inte alls lika trevliga att ha i burken om de inte får blåsa upp sig.

Tar tacksamt emot erfarenheter och funderingar.

Tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har upplevt samma sak, fast inte samma korall och fisk. Fiskar har personligheter, och kan ibland av olika anledningar välja ut ett "offer". Mitt råd är att mata mer (mätta fiskar är mindre benägna att söka föda bland inredningen), eller flytta korallen i fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också erfarenheten av att hungriga fiskar pickar och noppar men att det lättar om man matar tillräckligt mycket. Problemet är att jag inte tror det är problemet. Jag matar mycket och fiskarna är sjukt runda och goa. Dvärgkejsaren äter också med god aptit allt som stoppas i burken.

Jag kan tänka mig att detta nyfunna intresse för korallen kan bero på att jag flyttade korallen och att fisken nu kanske tror att det är något nytt som kan vara nyttigt att äta på.

Frågan är då bara: Kommer den att sluta eller behöver jag fiska upp den?

Den bör ju inse med tiden att det inte är någon mat och den "äter" inte på korallen för den får inte loss något utan irriterar den mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Jonas.

Min korall är mer skadad nu än tidigare och har till och med börjat tappa lite vävnad på vissa partier.

Jag kan dock inte beskylla fisken för vid observation så verkar det som att den har mindre intresse av korallen nu än tidigare.

Jag räknar med att han pickade på korallen för att den på något sätt kände av att korallen var dålig och därmed lite sjuk eller inte var som den skulle i alla fall.

Som det ser ut nu så pickar den inte längre på korallen och korallen lever fortfarande MEN den ser sämre ut än tidigare. Vet inte om den klarar av att vända. Tänkte jag skulle återkomma med hur det löser sig när korallen antingen är på bättringsvägar eller helt död.

När det gäller dina två utsatta koraller så har jag också haft en achanstrea som blivit offer för en dvärgkejsare. Det verkade på min som att han pickade på korallen för att den såg en reaktion som den gillade. Den fick aldrig något utbyte i form av föda eller liknande för inga bitar på korallen lossnade och den hade heller inte foder runt munnen eftersom tentaklerna inte var ute. Idag har jag samma korall i samma akvarium med en likadan dvärgkejsare och den har inte rört korallen. Korallen lever men har tappat mycket vävnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja tja André!

Okej, tråkigt att höra. Men skönt iaf att den får vara ifred, hoppas verkligen att den återhämtar sig nu!

Har flyttat min acanthastrea till en polares akvarium för att se om den går att rädda. Min hade 4 huvuden varav skelettet på två av dom hade nästan halverats medans dom andra två var "hela" men såg hängiga ut. Flyttade den i söndags och redan efter några dagar ser vi en liten liten förbättring, får se hur det går för den.

Min Platygyra har endast tappat lite färg änsålänge, men får bicolourn fortsätta tror jag att den kan falla offer.

Detta är mina andra bicolour då den första inte rörde en ända korall.

Håller på och startar upp mitt gamla kar för att flytta över min bicolour sålänge, men har problem med att fånga den hehe, tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dvärgkejsare är fega så det är ofta en fråga om väntan.

Skär av toppen på en 1,5 liters pet-flaska. Fäst den med magnet via utsidan. Placera mat längst in. Ha håv beredd ovanför flaskan och låt fiskarna vänja sig vid att du matar på det sättet.

Funkar i princip alltid men tar lite tid innan de vågar sig in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt tips André.

Jag testade dock en annan metod. Nu, mitt i natten tände jag full belysning och tydligen blir fiskarna lite "borta" iom att dom sover i vanliga fall och helt plötsligt tänds belysningen.

Efter 5min hade jag fisken i min hov som nu simmar så fint i det andra karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...