Gå till innehåll

Fråga till alla er som odlat clowner


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan folk.

Några utav mina clowner har precis börjat leka och spritt rom under en euphyllia. Jag har inte tänkt mig att göra några speciella insatser för att rom/yngel skall klara sig men jag skulle gärna vilja veta er uppskattning på om det går att klara yngel genom att föda upp dem direkt i akvariet. Så vad tror ni? Är det möjligt?

En del kardinaler som är munruvare funkar ju även i akvariet men är clowner för små och veka i början?

Det minsta jag matar med är cykloopeeze i pulverform.

Ge mig gärna en procentuell uppskattning.

Hans?

Stig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste tyvärr säga 0% chans med den setup'en. Blir ynglen inte uppätna så kommer de bli mosade av pumpar. Skulle de mot all förmodan klara sig undan så skulle de inte äta Cyclop-Eeze som första föda... kanske kunde hitta annat i akvariet men det är minimal chans.

Annars är det egentligen rätt så enkelt att föda upp clownyngel. Du behöver flytta dem så att de är skyddade från pumpar och rovdjur. Cirkulation med hjälp av luftpump är lagom. Och du behöver ge dem rotifers eller liknande i rätt så hög koncentration som första föda i ett par dagar innan de kan ta nykläckt artemia och sen annan föda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste tyvärr säga 0% chans med den setup'en. Blir ynglen inte uppätna så kommer de bli mosade av pumpar. Skulle de mot all förmodan klara sig undan så skulle de inte äta Cyclop-Eeze som första föda... kanske kunde hitta annat i akvariet men det är minimal chans.

Annars är det egentligen rätt så enkelt att föda upp clownyngel. Du behöver flytta dem så att de är skyddade från pumpar och rovdjur. Cirkulation med hjälp av luftpump är lagom. Och du behöver ge dem rotifers eller liknande i rätt så hög koncentration som första föda i ett par dagar innan de kan ta nykläckt artemia och sen annan föda.

Håller med på det första.

Mina leker frekvent, och de fastnar i skummarkoppen allihop förr eller senare. Ynglena har inte en chans mot strömmen i akvarierna..

Det andra. NJAE.. det är väl hyfsat enkelt att föda upp.. men det e PISSE-mycket jobb.. måste ju byta vatten i yngelkaret väldigt frekvent.. och sen odla rotifera djur är ju skitmycket arbete..

Dessutom måste man hålla på med detta jädra yngelkar i ett antal månader innan fiskarna är stora nog att flytta tillbaka i det stora akvariumet.

Men, det är kul när man lyckas, och roligt att se clownerna utvecklas. De är väldigt söta, och det blir lite av en cirkus med så många yngel i ett kar.

Men, jag höll nog på i ett halvår i yngelkar innan mina var färdigvuxna. jag vet dock inte om jag matade för lite, och ifall man matar mer så växer de fortare. Borde gå att kapa till 2-3 månader

och jag är ingen expert. Har bara gjort ett race.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...