Gå till innehåll

Hoppande värden med balling light


knabbuziak

Rekommenderade inlägg

Jag har kört balling light nu i några månader, men sen jag gjorde senaste blandningen av Magnesiumkloridhexahydrat har jag haft problem med att hålla värdena på en vettig nivå. För en månad sen så uppmätte jag ett Mg-värde i karet på 1650ppm! Jag har gjort de mätningar och allt man ska göra innan och förra blandningen (som inte var lika koncentrerad) verkade funka kanon. Nu ligger jag på en mättnadskoncentration på 50% på min magnesiumlösning. Av denna ska jag enligt AquaCalculator tillsätta 26ml dagligen.

I förrgår mätte jag upp Mg igen, och då låg det på 1290ppm. Jag tänkte att jag skulle börja om då och dosera de 26ml lösning per dag i en vecka för att se var jag sen ligger - om jag behöver justera mängden något eller hur det ser ut. Tyvärr gjorde jag en liten miss igår när jag skulle tillsätta Mg, och råkade ta Ca-lösningen istället (som jag bara ska tillsätta 4ml av dagligen, alltså nästan en veckas dos - den håller en mättnadskoncentration på 86%). Jag kontrollerade värdena idag och såg att Ca-halten hade gått upp från 390ppm till 420ppm. Mg däremot hade inte sjunkit, utan stigit... TILL 1410ppm!!!

Nu vågar jag inte dosera mer av Mg-lösningen på ett tag. Första steget jag tänkte ta är att låna någon annans Mg-test för att få nivån bekräftad.

Om det skulle visa sig att det inte är mitt test som spökar, vad i min lösning kan ha ställt till det? Enligt råd från tidigare har jag blandat Mg-lösningen med kranvatten (har ingen egen osmos), och Ca-lösningen med osmosvatten från en kompis (jag hade inte så det räckte till båda). KH behöver jag inte dosera eftersom jag fyller på med kranvatten dagligen och jag får då med de karbonater jag behöver för att hålla en konstant nivå.

Jag kom på att jag antagligen inte skakade flaskan när jag hällde upp dosen igår och i förrgår. Kan lösningen skikta sig så att man får en för hög koncentration i övre delen av flaskan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådana här ändringar är inte rimliga - från 1290 till 1410 när du inte ens har doserat någonting i magnesiumväg. Mät, handhavande eller testfel tror jag är det troliga. Vad använder du för test?

MVH Lasse

Jo, jag har doserat en gång i förrgår efter det att jag mätte upp 1290ppm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försök att ta en test varje dag under en tid och håll upp med doseringen en stund om du inte får en kraftig nedåtgående trend. Enstaka tester är ofta svåra att tolka. säg att du har en märnoggranhet på plus minus 50 ppm så kan du (om du har otur) få en skillnad på 100 ppm mellan två tester. Tar du en serie så får du en trend istället.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...