Gå till innehåll

Hur fungerar en överriningsbox?


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

någon som har en sådan och kan förklara hur den fungerar, enligt en sida jag läste innan jag köpte min så skulle vattennivån vara max 8cm från överkant akvarium och det har jag precis men nu såg jag att enligt boxen så kan vattnet vara max 4cm för man kan ju inte sänka den ena delen i akvariet eftersom skruven bara är 15-20mm långa annars får man fixa egna så lådan kommer lägre ner men dock inte längre ner än vad sugröret är ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att starta den första gången så måste du själv fylla upp den med vatten, men ja, det är det som är tanken med en överrinningsbox, att ifall du stänger av returen så ska det stå vatten i boxen ändå, sen när du sätter igång igen så återgår det till det "normala" igen.

Det som kan hända är att det följer med bubblor in i boxen som stannar kvar i den delen som du ser det sticker upp två streck ifrån, då kan man till slut få den effekten att häverten bryts och man tömmer sumpen och överfyller akvariet.

Nu har dock de flesta boxar ett rör eller en slang där, som man kan sätta på insuget av en liten pump som hela tiden tömmer boxen på luft, och det är även igenom detta rör eller slang som man fyller boxen första gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...