Gå till innehåll

Bygge av lysramp! tips!


Majki01

Rekommenderade inlägg

Jag har bestämt mig för att bygga en egen ramp till karet!

Rampen kommer ligga kant i kant med akvariet så jag kommer också bygga in 2 fläktar i den!

Men mina tankar går i vilken sorts material jag ska använda??

Jag går i tankarna på plexi glas! Men är dock orolig att det kommer svikta osv!

kommer vara

1

1

1

fläkt fläkt

1

1

1

39w rör!

Finns det något trä material som inte väger mycket men inte hade sviktat sig? som jag självklart hade behandlat med något så det inte suger åt sig fukten??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men en skiva som kommer vara 1008*408 mm och hålla 6 t5 rör utan att svikta är det viktiga! Kan få trä lika blankt och snyggt som målad plexi så det är inga problem!

Jag är dock osäker på att plexi skulle palla det? men i sådana fall? Vilken tjocklek? jag får en skiva på 1008*408 mm och 5mm tjock för 250 kr från glasmästaren! Men 5 mm?

ja jag är helt borta på detta! vill inte hålla på o bygga sen lägga den på ramen så viker den sig liksom!

Plexi? tåll det ens värmen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5aed3ed3-85d3-0b0a.jpg

Den ramen kommer jag använda och materialet kommer ligga i den i dom spåren ni ser. Det som kommer vara skruvat i materialet " skivan" är 2 clips per rör. Kommer använda mig av glo's diy 2x39w st. Men själva den glo elektronik dosan med on/off knappen kommer hänga på vägen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag byggde en hel del skydd i polypropolen eller vad det hette och det höll ett tag men började spricka där man skruvade efter ett tag. bytade ut 5mm mot 8mm för att det skulle hålla bättre och dels få bättre styvhet i sig. tog då också bort aluramen föratt slippa för många skruvar som gjorde att skydden sprack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah okej. Ja 8 blir det nog. Men jag kommer inte skruva i plexin borrar och har genomgående med mutter just för att slippa att det ska få för sig att spricka. Någon färg som är lämplig att ha på skivan? Den kommer bli rätt fuktig av avdunstningarna

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer plexin att få stöd även i sidorna av ramen

För att lättast dra ett ungefär så säg dig att du har ett hel glas kar så kommer skivan vara exakt som glasets utvändiga mått så den kommer ligga på alla akvarie kanter och sluta i bred med glaset så det inte sticker ut någon kant på akvariet

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det försiktigt när du borrar i plexin. Akryl (PMMA) spricker lätt när man bearbetar den i motsats till polycarbonat (PC) men använder du en vass borr och inte trycker för hårt när du borrar är det inga problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte detaljläst tråden så jag kanske inte tillför något med detta inlägg.

Jag har själv byggt en T5 6X54W ramp helt i plexi tidigare.

Ett problem jag upplevde var att plexin expanderar väldigt mycket vid uppvärmning, så om en skiva blir varmare på den ena sidan så vill den gärna böja sig en del, kan vara värt att tänka på.

Fastän min ramp var byggd lite som en låda för att få den styv så hade den en tendens att blir lite som ett U när den gått ett tag. Alltså det rörde sig om kanske 3-5 millimeter på en längd av 150cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan du borrar så kan du oxå värma upp plexin det kommer underlätta en hel del, jag värmde alltid lite innan jag började borra när jag höll på med dator chassin å så, värm inte för mycket då kommer plexin att bubbla/skrynkla sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då alla tips och erfarenheter tillför något :) ska se när glasmästaren ringer hur mycket pris det skiljer mellan 5 och 8 mm . Jag har endå ett tag på mig att bygga .

Ska inte fylla karet med salt förren den 25e och under hela in körningsfasen så får karet nöja sig med dom 2 39w där är nu. Så jag har någon månad på mig att få rampen klar :) jag funderar faktiskt på att ta plexi och sen i den ramen jag kommer använda sitter där ett rätt stabilt mitt stag och iomed att det kommer vara 3 rör sen cirka 6 cm tomt sen 3 rör där det är 6 cm kommer jag ha en fläkt i varje sida så funderar på att skruva fast en liten kloss av något fukt tåligt i mitten på rampen så att den vilar på ram kanterna samt i mitten på staget :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...