Gå till innehåll

Micke o Nathas 450L Hörnkar


Guest Mickius

Rekommenderade inlägg

Guest Mickius

Ja ni blev att åka och hämta ett hörnkar på 450 Liter med Back To Nature bakgrund och en tillhörande sump på lite mer än 100 liter då vi sagt ifrån första början att 450 liter är ett krav men tog en stund innan vi hitta det rätta karet vi ville ha.

Men nu är karet hemma ordentligt tvättat, Fyllt med saltvatten och står just nu och väntar på våra invånade att flytta in.

Vi satte igång 250 liter vatten i ett annat kar vi hade ståendes och fyllde igår natt ner vattnet i det nya karet. Just nu väntar vi bara på att det ska bli rätt temp i vattnet sen fylls det i vatten från vårat 230 liters kar ner i det nya.

Vi hade redan 30 Kilo sten liggandes i det andra karet och hämtade i veckan drygt 30-35 kilo till. Men 20 Kilo av dessa sålde vi av direkt då vi inte ville ha för mycket sten o istället få lite mera simyta för fiskarna

Invånarna som kommer dyka ner då är följande

1 St Ung Pomacanthus imperator

2 St vanliga Clownfiskar

2 St Amphiprion polymnus "Clownfisk"

1 St Hepatus "Doris"

1 st Dunckerocampus pessulifers "Gul Pipefish"

1 st Mandarin

1 st Putsarräka

1 st Valenciennea puellaris "Sandvändare"

2 St Sandvändare

6 St Turbosniglar

Mjukkoraller

1 St Macrodactyla doreensis - Grön Anemon

1 St Discosoma "Lila"

4 St pachyclavularia sp

1 St Euphyllia paradivisa med 3 kvistar

2 St Euphyllia paranchora med 3 kvistar på ena och 4 på andra

3 St olika Zoanthus

Botten

Ca 40 - 45 Kilo LS

9 Kilo Levandesand

Datastyrning:

IKS Aquastar midi mV

IKS Aquastar Alpha PH

IKS Aquastar Simmod

Belysning:

Aqua Medic Aquasunlight NG 8x54w t5

UV-C: Deltec 39 watt

Cirkulation:

Tunze Nano 4500l/t "Ställbar"

Koralia 3 3200l/t

Sump ~ 120 Liter

Resun 2800 Liters returpump

Eheim 1200 Liters pump "UVC"

Skummare Tropic Marine v2 Skim 800

Kalkreactor V2 React 1000

Kalkmixer Aquacare KWR 110

Niveaumat automatisk påfyllning av osmos

Tunze water level alarm

2 Bilder på nya karet då!

post-5774-14468921833781_thumb.jpg

post-5774-14468921834008_thumb.jpg

Ändrat av Laggeman
Inlägg ändrat på trådskaparens begäran.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Guest Mickius

Sådär nu rullar allt på i det nya karet och allt fungerar och hållet tätt :)

Glömde skriva i förra inlägget vad jag kör för cirkulation.

1 st Hydor Koralia 3 "3200 l/t"

1 st pumphuvud "1200 l/t" jag har tills Nästa cirkulationspump "4500 l/t kommer

Returpumpen x antal liter.

Hepatus och Imperator verkar stormstrivas med den nya stora simytan dom fått :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Idag har det handlats för fullt till det nya karet

Blev lite gott och blandat ;)

Belysning: Aqua Medic Aquasunlight NG Dimbar 8x54w t5

Skummare: tropic marine v2 Skim 800 "För 800 liters kar"

UV-C: Deltec 39 watt

Lite bilder på det hela då :)

post-5774-14468921841662_thumb.jpg

post-5774-14468921841881_thumb.jpg

post-5774-1446892184208_thumb.jpg

post-5774-14468921842274_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
Ser ju alla tiders ut måste jag säga, Ser jag en schäfer som ligger där oxå ?:)

Man får tacka, vi har sagt att nu ska det göras riktigt seriöst.

Vovvsingen är en blandis med Schäfer , Rottis och Labb med 80-85% Schäfer :)

Köpte en värsting lysramp som igentligen är lite lite för stor i måtten men eftersom när vi flyttar till hus i framtiden kände vi att det är bättre o ta en stor belysningsramp som vi kan använda om vi bygger ännu större kar framöver.

Samma sak med skummaren. den har gått i ett 700 liters kar innan och den har fungerat ypperligt där inne.

Iaf UV-C fick som sagt inte plats i skåpet under så det skruvades fast på väggen brevid karet med ledningar upp längs med.

Måste passa på och fråga tror ni en 1200 Liters pump räcker till en 40 Watts UV-C? Det är bra drag igenom UV-C men behövs det mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Idag blir det att hänga upp belysningsrampen, kommer hänga den lite snett för att få ner all bekysning i karet.

Även UV-C är allt draget och ska bara sättas stripes runt 2 kopplingar srn ska även det dras igång :)

3edcbc57-a2a7-1c1d.jpg3edcbc57-a2b7-76a8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rampen uppe som jag hade planerat! :)

Kan bara säga att jag hatar betongtak :D

3edcbc57-b888-b34f.jpg

Betong är ju underbart, bara å köra i mollyplugg så håller det för allt :). Själv hade jag nått konstigt material ca 3cm tjockt å alldeles grusigt var de, typ gammal betong eller så då huset e byggt på 50 talet, så fick bygga en ställning å sätta upp på väggen å hänga belysningen i istället :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Jo det var lite lösbetong och inte speciellt tjockt material men köpte speciella plugg o riktigt långa skruv så nu ska det allt sitta så länge den kommer hänga där :) "hoppas jag iaf ;)"

Hängde belysningen rakt istället då det blir mer än tillräckligt även om en liteb del är precis utanför själva akvariumet :)

Har även kopplat in UV-C nu så allt är igång låter UV-C gå 24/7

Kameran ljuger sjukt mycket om hur ljuset verkligen ser ut!

Är 4 vita, 2 vit-blå 2 rena blå i rampen

post-5774-14468921845194_thumb.jpg

post-5774-1446892184528_thumb.jpg

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Idag inhandlades ett nytt UV rör då det vi fick med av han vi köpte UVC av var trasigt.

Så nu lyser det fint om kopplingarna :)

Blev även en liten firre som fick följa med hem Zebrasoma flavescens, Tog inte mer än 20 min så åt han av maten som gavs :)

Även gjort vår första sats av levante Artemina som ska kläckas imorgon så vi får se om det blir lite smaskig mat imorgon till firrarna

post-5774-14468921853719_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser fint ut.

Skönt att ha en handlingsplan att utgå ifrån när det gäller fiskbestånd och liknande.

När det gäller fiskarna så tycker jag mig spana en broccolibit i karet. Du bör byta den typen av kost mot mer naturligt grönt foder för just saltvattensfiskar. När du är i mataffären nästa gång inhandla lite nori från blue dragon eller något liknande märke. Försök få fatt i torkad och inte rostat.

Du kommer märka skillnad rätt omgående på fiskarna. Framförallt i "hullet" runtomkring på de fiskar som baserar sin kost på grönt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Jo då det sitter en broccolibit i karet för doris verkligen älskar det :)

Och jag ger faktiskt redan nori till våra fiskar och den Gula Kirurgen var på det direkt och smaskade lite ;)

Men tyvärr är det bara rostad jag har kvar och inte hinnit med och köpa ny nori ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det ju ingen fara.

Var inte meningen att bli besserwisseraktig men jag har själv haft några kirurger som farit illa när jag startade. Enbart för att jag matade med typ sallad och broccoli. Kirurgerna åt som galningar och var runda om buken bara för att ändå tunnas ut rejält vid varje "tömning" av tarmarna. Det ändrades dock rejält när jag började mata mina med nori och eftersom det är billigt också i förhållande till "riktiga" torkade alger så brukar jag föreslå det så ofta det går :)

Oavsett vilket så ser det ut som fina exemplar du har fått fatt i. Vad blir nästa steg i akvariebygget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Det är helt okej :) Tips är alltid välkommet men brukar alltid läsa på ordentligt om varje fisk jag köper för att kunna ge den dom bästa förutsättningarna.

Fått detta av mitt tidigare bilbyggande av driftingbilar att läsa om allt innan man gör slag i saken ;)

Zanclus cornutus "Moorish idol" är sambons tvång i karet så den läser vi mycket om svårigheterna om den men den kommer köpas :) får se när men vi har sagt till lokala handlaren att vi vill ha en, annars kommer den beställas ifrån Holland.

En till Gul Kirurg och en till Hepatus är väl med på listan oxå ;)

Sen har vi inte riktigt bestämt vilka mera fiskar vi vill ha ännu, men några fler lär det säkerligen bli har några andra som suget börjar komma på.

Sen lite sandkoraller står allt på listan och SPS koraller att sätta fast på BTN, för att fylla ut sidorna lite mera.

Kommer på ena sidan sätta en till mjukkorall på väggen och låta den förhoppningsvis bli som en boll som lyser

Vi har ju belysningen för att göra det optimalt för karet och SPS koraller

Där av vi köpte "värstingen med t5 rör" som fanns tillgänglig

Blev en sväng till Vadstena idag med för att kära Lillebror skulle fixa en sak "Lär komma fram senare vad" och där ifrån fick vi med 2 olika Ormsjöstjärnor som behövde ett nytt hem.

Liten bild på ett fungerande UVC kan ju vara kul med :)

post-5774-14468921855196_thumb.jpg

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du anslutningarna nedåt på filtret?? Kanske bara bilden som är missvisande.

Hade det oxå så från början till någon här påpekade att man inte fick ut all luft ur det på det sättet vilket kan leda till att lampan blir varm och kan gå sönder.

Filtret töms ju helt på vatten oxå om pumpen skulle stanna med samma resultat.

Jag vände mitt så anslutningarna kom uppåt istället för säkerhets skull...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Alltså syftar du då på att lägga lysröret på längden och inte sätta det som jag satt det?

Tyvärr har jag inte den möjligheten om du menar så pga att det skulle inte bli speciellt snyggt och ha det sittandes tvärs över väggen och hade faktiskt redan hål där den sitter och hela rummet är nyrenoverat så kände att vi inte ville borra och plugga i ett rum som är helt nygjort,

post-5774-14468921855447_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
Ok, då var det inget :) Blir nog bra det där.

Det får vi hoppas och hålla tummarna för att pumpen inte ger upp i första taget :)

Men ska någon dag framöver prova att stänga av pumpen för att se hur systemet reagerar om det mot förmodan skulle inträffa :)

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Lillen "katten" tycker visst karet är lika intressant som en annan :)

Testade idag att sätta lite stjärnpolyp på väggen så ska bli intressant och se om den kommer trivas där

3edcbc57-a302-9c87.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

våran lilla hund Zelda var helt kär i vårt akvarium (sötvatten).

Hon stog o hoppade framför o studsade mot rutan o fösökte bita i en av malarna.

O när man sa "vart är fisken" så sprang hon in i datarummet o hoppade vid akvariumet.

Hon kommer nog gilla vårt saltkar ännu mer med alla fina färger....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Sjukt söta är dom när dom tittar in i karen :)

Skummaren jobbar på riktigt bra supernöjd med den.

Nästa vecka tänkte jag inhandla en 7-10 turbosniglar till och komplitera dom 6 jag redan har.

Kommer även få hem 6 st fraggar av röd flak montipora på tisdag av trollsvans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Fixat dörrarna på Akvariumbänken idag då dom satt lite sisodär när vi fick hem den.

Blev bra mycket snyggare än hur det såg ut innan.

Ändrat lite på mina belysningstider med så nu ser det ut såhär

11:00-12:00 2 * 54w Blå "Reef Blue"

12:00-13:00 2 * 54w Blå + 2 * 54w Ljusare blå

13:00-21:00 4 * 54w Vitt Reef White "10000k" + 4 * 54w Blått

21:00-22:00 2 * 54w Blå + 2 * 54w Ljusare blå

22:00-23:00 2 * 54w Blå "Reef Blue"

b21ffdf1-4fe3-9d87.jpg

b21ffdf1-4ff5-de8d.jpg

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Påväg hem ifrån Korallfisken och där ifrån blev det ett gäng turbosniglar och en Lila Cylinderros som fick följa med.

Lagt en lapp om Rosa Cylinderros så hoppas dom kan få in en sådan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...