kallehornstrom Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Tänkte att det var dags att presentera min burk startad i början av jan-11:TeknikBelysning 2x 70w Iquatics 30000kTunze nano innerfilter med filtervadd + kol och phosguard2x Tunze 6055 med USB-controllerTunze osmolatorPh-kontroller (kopplad så att den stänger av doserpumpen om timern skulle haka upp sig. Lite overkill kanske).InnevånareTvå ocellarisSixlineGulfenad frökenfiskSjöborrePutsarräka5 eremiterSkivor, riccordea, sarcophyton, kenya träd, Heliofungia, Favia, Xenia, Okänd sps x 2 (kanske nån acropora resp. montipora)SkötselVattenbyte 30% i veckan (kör utan skummare)Byte av filtervadd 2ggr/vCaCl och Bikarbonat via doserpump 10ggr/dygnMgCl vid behovMatar sparsamt varje dag. Korallmat ca en ggr/v.VärdenSalthalt 1.025Temp 26pH 8 (+- .1)Ca 470kH 8Nitrat 0Fosfat 0Jag körde med skummare under uppstart men slutade för ca två månader sedan. Tycker mig se bättre tillväxt på mjukisarna. Tyvärr har jag fått lite mer kiselalger vilket kan bero på flera saker. Dels står akvariet nära ett fönster och snart är det sommar . Alla mina sniglar 7st har dött en efter en - vet inte varför?. Funderar också om de frekventa vattenbytena kan störa balansen på nått sätt så att algerna stimuleras. Tänker testa att byta 30% varannan vecka istället men jag är lite osäker på hur det blir med kloridjonkoncentrationen eftersom jag kör utan Na-fritt salt i ballingen?I övrigt ser allt hyfsat bra ut. SPS-fraggen som jag köpte för två månader sen har växt flera cm.Jag tar gärna emot förslag på förändringar så att burken kan bli ännu bättre.Uploaded with ImageShack.usUploaded with ImageShack.us
mikoto Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Fina grejer :-) Bra grottor ser du ut att ha med, jag tycker det ser så schysst ut när man har en bra grotta som räkorna sitter i taket i och dalar. De verkar trivas med att göra det med vilket gör åsynen bara skönare.Fina stenar du fått öht(eller ja, du har väl köpt de iofs...) faktiskt tycker jag.
kallehornstrom Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 Ja, jag är ganska nöjd med stenarna. Funderar kanske på att lägga till ett par stenar till för att få lite mer bredd i den högra stapeln. Jag har försökt att hålla hela strukturen så öppen som möjligt genom att inte stapla stenarna mot bakrutan (mitt förr akvarium såg ut som ett stenröse). Detta tycks ha hjälpt till att öka cirkulationen och få bort en massa skit.
Ted-m Postat 18 april 2011 Postat 18 april 2011 Fin scape du har.Om du vill byta fraggar om du åker till Sundsvall/Timrå någon gång så säg till så kan du komma förbi mig.mvh.Ted
kallehornstrom Postat 18 april 2011 Författare Postat 18 april 2011 Jag ska ha det i åtanke. Åker ibland ner till IKEA Det känns ganska trist att alla goa fraggar säljes söderöver. Fler saltisar i Norrland!!
Rekommenderade inlägg