Gå till innehåll

Kalles 135


Rekommenderade inlägg

Tänkte att det var dags att presentera min burk startad i början av jan-11:

Teknik

  • Belysning 2x 70w Iquatics 30000k
  • Tunze nano innerfilter med filtervadd + kol och phosguard
  • 2x Tunze 6055 med USB-controller
  • Tunze osmolator
  • Ph-kontroller (kopplad så att den stänger av doserpumpen om timern skulle haka upp sig. Lite overkill kanske).

Innevånare

  • Två ocellaris
  • Sixline
  • Gulfenad frökenfisk
  • Sjöborre
  • Putsarräka
  • 5 eremiter
  • Skivor, riccordea, sarcophyton, kenya träd, Heliofungia, Favia, Xenia, Okänd sps x 2 (kanske nån acropora resp. montipora)

Skötsel

  • Vattenbyte 30% i veckan (kör utan skummare)
  • Byte av filtervadd 2ggr/v
  • CaCl och Bikarbonat via doserpump 10ggr/dygn
  • MgCl vid behov
  • Matar sparsamt varje dag. Korallmat ca en ggr/v.

Värden

  • Salthalt 1.025
  • Temp 26
  • pH 8 (+- .1)
  • Ca 470
  • kH 8
  • Nitrat 0
  • Fosfat 0

Jag körde med skummare under uppstart men slutade för ca två månader sedan. Tycker mig se bättre tillväxt på mjukisarna. Tyvärr har jag fått lite mer kiselalger vilket kan bero på flera saker. Dels står akvariet nära ett fönster och snart är det sommar ;) . Alla mina sniglar 7st har dött en efter en - vet inte varför?. Funderar också om de frekventa vattenbytena kan störa balansen på nått sätt så att algerna stimuleras. Tänker testa att byta 30% varannan vecka istället men jag är lite osäker på hur det blir med kloridjonkoncentrationen eftersom jag kör utan Na-fritt salt i ballingen?

I övrigt ser allt hyfsat bra ut. SPS-fraggen som jag köpte för två månader sen har växt flera cm.

Jag tar gärna emot förslag på förändringar så att burken kan bli ännu bättre.

img1831l.jpg

Uploaded with ImageShack.us

img1835lm.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina grejer :-) Bra grottor ser du ut att ha med, jag tycker det ser så schysst ut när man har en bra grotta som räkorna sitter i taket i och dalar. De verkar trivas med att göra det med vilket gör åsynen bara skönare.

Fina stenar du fått öht(eller ja, du har väl köpt de iofs...) faktiskt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag är ganska nöjd med stenarna. Funderar kanske på att lägga till ett par stenar till för att få lite mer bredd i den högra stapeln. Jag har försökt att hålla hela strukturen så öppen som möjligt genom att inte stapla stenarna mot bakrutan (mitt förr akvarium såg ut som ett stenröse). Detta tycks ha hjälpt till att öka cirkulationen och få bort en massa skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...