Utstrand Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Ja som ni ser på bilden är det någonting med stor mun och ”svans”. Först trodde jag att det bara var någon alg som spred sig fort men värkar vara något levande nu finns det flera tusen och dom är överallt. Är bara några mm stora.Är det något nyttodjur eller något man bör försöka bli av med? Gärna tipps i sånt!p.s hur lägger man upp bild i "Aktuell bild"? Ingen sparaknapp och den vamliga knappen för att spara inlägg sparar vist inte den? d.s Citera
Capote Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Röd planaria. Inte så bra. Hexatenia, skoterblennider och mandarinfiskar sägs äta dem . Det finns kemisk bekämpning också. Du hittar säkert massor med konkreta tips både här på SG och på nätet. Här tex: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36224&highlight=planaria Citera
Maglofster Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Mina togs hand om av en Mandarin. Tog ca 3 veckor i ett 300 liters kar där det var helt fullt. Citera
StoffeSwe Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 De dör av ett sötvattensdopp. Kan du doppa stenarna /korallerna dom är på och sedan har ett djur som äter de som överlever kan man hålla dem under kontroll, kanske till och med bli av med dem. Jag avlägsnar mina med en pipette och så har jag en sixline, har dock aldrig sett den äta några. Men sötvattensdopp är allra effektivast. De släpper taget om underlaget efter bara några sekunder i sötvatten. Citera
Dykaren Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Oftast fungerar även tålamod. De förökar sig ofta explosionsartat i nystartade akvarium men efter en tid kommer det att lugna ner sig och man ser bara ett fåtal då och då... Citera
Utstrand Postat 19 april 2011 Författare Postat 19 april 2011 Får väl se vad som händer. Lite för mycke för att sötdoppa, finns överallt. Har försäg funderat på en mandarin ändå, men är kanske för tidigt.starta okt förra året. Citera
a.nilson Postat 19 april 2011 Postat 19 april 2011 Ser ju ut att vara en del godis för mandrinen ändå. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.