Gå till innehåll

Nickes 350l Juwel Trigon


Nilkzone

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla glada saltvattensakvarister.

Efter mycket motgångar med elektronik och övrigt fixande har jag äntligen fått igång mitt stora akvarium. Började för 2år sedan med ett komplett 50l kar som sedan blev ett RSM 150, och nu äntligen ett 350l med sump :nöjd:

Lite om tekniken och karet:

Juwel Trigon 350 + 50l sump

250w metal halogen + 2x45 t5

Aquabee2000 retur pump

DeltecMC500 skummare

Vortech mp40 cirkulations pump (Mitt bästa köp)

Biopellets reaktor

Uv (kommer endast köra den några dager innan kirurger inhandla, och om vitaprick drabbar nån fisk)

55-60kg levande sten

Kommer köra stenhårt med biopellts och aktiva vattenbyten(RO), hoppas det blir ett bra koncept. Karet är planerat för Flakväxande montipora vilket är mina favoriter, anemon, ephyllior, ricorde florida och lite blandade knappar. I fiskväg blir det palette kirurg, clown kirurg, clowpar, kanske ett minre stim anthias och lite blandade algätare.

Karet är nu inne på sin 6 vecka och kiselalgerna är nästan helt borta och det har börjat komma lite roliga macroalger ur stenen, dock ingen kalkalg ännu :smiley13: med nitriten är inte mätbar längre. Är följer några bilder från första dagen. Ursäkta kvaliten är taget med min Iphone. Ska montera upp min lampa i taket, med fick inte den att sitta bra så har en temporär lösning:smiley9: som ni ser nu.

Ha det kalas alla och tack för att ni besökte inlägget.

post-5783-14468921936307_thumb.jpg

post-5783-14468921936496_thumb.jpg

post-5783-14468921936691_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för det Mickius&Addde :ler: Jag hade från börjat sågat till en läskback att ha som grund för stenarna med detta funkade inte alls när den väl kom på plats, provade även bygga i plexi+pvc rör en ställning men samma sak där, fick lite svårt och lita på hållbarheten när den kom på plats. Så det blev att bygga klassiskt sten på sten! Så nu kan jag sova gott om nätterna.

Har fått agera lite sjukus med mitt kar, en godvän bad mig ta emot en montipora, (vill gärna ha hjälp med id) hans akvarium håller han på att lägga ner och denna var helt döende, så jag tog emot den. Tidigare var den helt limegrön och otrolig i sin färg, men nu när den kom var den helt brun och vävnaden hade börjat dö på flera ställen-sjuk-. Jag hoppas verkligen jag kan få den att återhämta sig, bilder kommer.

Ändrat av Nilkzone
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har följer bilden på monitpora som jag got emot samt en Ephyllia som jag plockade hem från mitt gamla RSM. Som sagt Montiporan ser väldigt döende ut.

Har även lagt in en beställning på Tropic Marin Balling idag, tänkte höra med er hur lång tid efter starten man bör göra sitt första vattenbyta? samt börja med Balling?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med fler Juwel Trigon 350. :)

Absolut! Har varit inne och gått igenom din tråd Mats, riktigt läckert kar du har där!

Det härliga med dessa välvda fronter är att det nästan blir som ett förstoringsglas när man tittar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första tillskottet av fisk inhadlades idag Amphiprion polymnus Clowner. Har även börjat framställa osmos vatten för det första vattenbytet 25l blir det( Red Sea Coral Pro ). Tänkte att karet har körts nu i sina första 5-6 veckor så där behövs väll komma ut en del restprodukter från all nerbrytning.

Ska även se om jag vågar ta hem min lilla BTA anemon till dom i helgen, men kan vara för tidigt för en anemon i karet.

post-5783-14468921969439_thumb.jpg

post-5783-14468921969679_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering sen senast:

Var ute på ZG häromdagen, då blev det mitt första Acropora inköp, och en sandvändare för hålla botten vit, samt det är ett roligt tillskott i karet. Dock har han gått bersärk på sanden och gjort karet lite grumsigt, men tror det lägger sig efter ett tag. Har även tagit hit min BTA anemon som fick ligga 2 timmar i blandat vatten innan den kom i. Matade den rikligt direkt (artemia) så den skulle stanna där jag satt den, vilket den har gjort nu i 2 dagar -Tummen upp Clownerna verkar dock inte intresserade av den, men de hittar väll hem snart. Handlade även David Saxbys mat för SPS, den verkar lättanvänd samt ska brytas ner lätt i systemmet om inte allt förbrukas. OBS alla bilder tagna med iphone, hoppas snart kunna få fram en bättre kamera med bildkvalitet.

post-5783-14468921993973_thumb.jpg

post-5783-14468921994195_thumb.jpg

post-5783-14468921994414_thumb.jpg

post-5783-14468921994626_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite uppdatering:

Har valt att inte gå vidare med biopellets, utan kör aktiva vattenbyten(RO) tills testerna säger att det inte håller.

Värden idag

Calsium 370: nu 400 efter doserat Tropic marine Balling, funkar kanon och jag har inte så mycket koraller än, så förbrukningen är relativt låg.

Nitrite: 0

Nitrate: 0-2

Phospate: 0,01

Magnesium 1410

Ph: 7,7 Förstår inte varför det är så lågt, eller vad det kan ha för påverkan faktiskt, gärna lite hjälp på den fronten :ler: Annars är jag nöjd med utvecklingen. Har byt vatten 3 gånger redan 25l per gång(ro). Ska försöka upprätthålla det varannan vecka, för jag doserar inga extra spårämnen.

Nytt i karet: Paracanthurus hepatus, fick den lille stackaren direkt från transporten, så han har lite prick. Men jag kopplade igång mitt UV och kommer köra det tills dom är borta. Han fick veta vem som var bossen i karet när han kom i Zebrasoma flavescens, som är 3 gånger större. Men idag när jag kom hem efter jobbet simmade dom sida vid sida hela tiden, så då blir man glad -Tummen upp Och han tar redan artemia, så hoppas allt går vägen. Här följer lite taskigt tagna iphone bilder:

PS :Den sista bilden är på en alg som växt upp ur stenen, och förökar sig bra, det är inte min bild med på helbilden på karet ser man kolonin högst uppe till vänster bredvid den gröna slingan av alger. Riktigt häftig alg, läste att den förbrukar Nitrate också, så det är bara och tacka för. Som ni ser rensar jag inga av min alger för kirurgerna går och betar på dom hela tiden.

Ha det gott alla

post-5783-14468922178058_thumb.jpg

post-5783-14468922178282_thumb.jpg

post-5783-14468922178495_thumb.jpg

post-5783-14468922178709_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...