Gå till innehåll

UV + vita prickar


vahagn

Rekommenderade inlägg

Med tanke på den pågående epidemin så tänkte jag passa på och fråga er mer erfarna om en sak. Jag kan nästan ana svaret, men vill ändå kolla.

Parasiterna kan ju vara latenta i värddjuret och när sjukdomen bryter ut så dödar man de fritt simmande genom, t.ex. UV (och så har man även putsarräkor som first line defense). Men (och här kommer frågan) hur stor är sannolikheten att sjukdomen kommer tillbaks även om man inte intorducerar nya djur? Rätt stor, ha? Man blir väl inte av med dem så att man slipper att köra med UV efteråt?

Jag har kollat i forumet och vissa av er kör med UV 24/7 medan andra kör bara nattetid etc. Är det inte extremt att köra med UV hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Det är ungefär som med förkylningar hos människor - vi släpar runt på en hel del men blir vanligen inte sjuka. Så inträffar något som försvagar kroppen/immunsystemet (tex nerkyld), och vips så bryter något ut.

Även okänsliga fiskar kan ju få prick vid stress (typiskt vid köp och nytt akvarie) men klarar att reda ut det själva. Andra hoppas man att den hjälp på traven de får av UV:n (=minskat angrepp) hjälper (samt att övriga fiskar skyddas). Hur stor sannolikheten är för att det bryter ut igen borde bero på hur känsliga ens fiskar är och hur bra de mår i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

normalt sett dyker det här upp när fisken blir stressad eller nedkyld,eller helt enkelt dåliga "hemförhållanden"

Det har tvistats länge huruvida detta finns latent i fiskarna,och det är väl troligt.

Men som nån påpekade , det är lite som människors förkylningar-kan bli lunginflammation-kan man dö av.....

Det bryter ju alltid ut på kirurger och nåra andra "Ich prone" arter,men sen när angreppet väl brutit ut angriper parasiterna de flesta fiskarter

Läste nånstans att parasiten i "offläget" gömmer sig i fisken nattkvarter och sedan angriper fisken när den söker sin gömställe,vilket skulle kunna förklara varför en del fiskar är mindre känsliga för angreppen.

för mej är det minst skadliga alternativet för att slippa pricken ,ett fungerande Uv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det var min initiala frågan här uppe! Från svaren ovan och andra håll tror jag att de flesta tycker att den ska vara på 24/7, d.v.s. alltid. Detta p.g.a. att parasiter kan sitta latenta och sedan drabba invånarna när något oförutsägbart händer somförsvagar deras immunförsvar.

Annars borde det räckamed att köra UV-c för en period efter att man introducerar ett nytt djur i karet som kan föra med sig oönskade parasiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...