Gå till innehåll

Jenkas första


Jenka

Rekommenderade inlägg

Godkväll

Så var det väl dags att lägga in en första post här på forumet,

och börjar med hur jag hamnade här.

För 2 år sedan fick jag ta över en väns sötvattensakvarium på 250 l, finns inte mycket att säga om det förutom att jag älskade det och satt framför och glodde i timmar på kvällarna.

En kväll när jag hade besök av en god vän satt vi och tittade på videoklipp och diverse sidor på nätet där vi tillslut hamnade på de salta sidorna. Vi blev trollbundna och peppade, men allt kändes för avancerat och svårt.

Tror tre månader gick och på min födelsedag ringer samma vän och berättar att han vill komma till mitt kontor, du är välkommen säger jag och en timme senare ringer han och en andra vän mig och ber mig komma ut för vi skall lyfta in en grej.

- Grattis på födelsedagen, nu får du börja plugga!

Vad jag fick var en lite högre kub med måtten 60x60x70.

Detta var i augusti 2010 och medan jag läste böcker och plöjde forum så stod paketet på kontoret och väntade.

I mitten av januari kände jag att blanda vatten borde jag ju klara av.

- Osmosvatten med salt blandades

- Levande sten lades i

- s.k. Levande sand likaså

1 månad gick

- 2st turbo snäckor åkte i

2 veckor senare

- 1st pumpande xenia fragg

- 10st snäckor till

2 veckor senare

-2st putsarräkor

-1st flakväxande montipora "Ej planerad men jag blev lite överpeppad"

-2 Zebra gobies "Ptereleotris zebra"

Vill tillägga att allt gick smidigt och levde, nitrit spiken såg jag inte eller så blev det bara en "nitrit nubb"

Under denna period hade jag på tok för lite ljus, 2st T5 rör. Detta tror jag var det som gav mig en lätt och problemfri start.

I mitten av april började jag bli otålig och började förstå vikten av att ha mer ljus, så när jag åkte till butiken för att köpa 2 clownfiskar fick jag ett erbjudande att köpa en MH lampa på 150 w. Fiskar och lampa köptes och sedan den dagen började jag med 30 min MH ljus som jag ökar med 30 min var tredje dag.

Nu är jag uppe i fem och en halv timme MH och kör tolv timmar med T5 belysningen.

Så! Här är jag idag. Skall göra nya tester morgon, och vet av mig att jag har lite höga fosfathalter som jag skall åtgärda.

Hej allihopa och tack för svaren på alla frågor som hittills dykt upp.

Lägger upp en bild då det brukar efterfrågas.

post-5683-14468921960269_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...