Gå till innehåll

För stor belastning?


Anna O

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har nyss börjat med mitt första saltvattenakvarium och tänkte höra om någon kan ge en åsikt angående belastningen.

Akvariet är på 100 liter och jag byter 10 liter varannan vecka. Har nu 2 clowner, 2 grön chromis, 2 gulfenade blå frökenfiskar samt 3 räkor (pepparmintsräka, eldräka och putsarräka).

Är det lagom tro? Eller kan man ha någon mer fisk, eller är det rent av för mycket som det är?

Jättetacksam för svar! Är som sagt är nybörjare på detta och vill ju försöka få det så bra som möjligt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet har varit igång ett halvår minst, däremot har jag precis fått ta över det i befintligt skick. Dom två chromisarna och räkorna har bott där rätt länge.

Då jag kikar verkar tekniken vara en vattenpåfyllare med sensor

skummaren är en JAD WG-428 skummare 100-200L

Det är en liten sump på ca 30 liter under akvariet.

Har två små mjukkoraller, ca 10 - 12 kg sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det låter lagom.

Nu saknar jag erfarenhet av alla dessa tre fiskar, men vad jag vet så ska både clowner och frökenfiskar kunna vara rätt aggressiva. Risken med att stoppa ner någon lite mer försynt fisk är nog snarare att den blir hackad på och dukar under.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle personligen ta och byta minst 20 % i veckan om jag kunde. Fortsätter du med att ha mjukisar så tror jag att det biologiskt kommer att funka bra och koraller (mjukisar) är något som du kan öka. De belastar inte karet, tvärtom. Om du sköter vattenbyten ordentligt är det inte helt omöjligt att några av de lättare stenkorallerna kan funka bra också.

Eftersom du är nybörjare så skulle jag föreslå att du skyndar väldigt långsamt och utvecklar karet i din egen takt. Min åsikt är att i ett så litet kar är vattenbyten den bästa parametern att reglera vattenparametrarna med om man inte ger sig in att köra utpräglade hårdkorallkar utan nöjer sig med skivor, knappar, mjukisar och stjärnpolyper.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom dina mjukisar inte ökar belastningen så är det ingen fara att introducera nya men det är rätt att göra det stegvis så att du ser att dina nyförvärv trivs och växer.

Även om du nu har sex fiskar så kan du styra din belastning genom att inte mata så mycket. I allmänhet så matar vi för mycket och de fiskar du har är av den typen att de kan äta ihjäl sig. Så ta det lugnt med matningen.

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...