redrobjem Postat 5 maj 2011 Postat 5 maj 2011 Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå. Citera
Tedd Postat 5 maj 2011 Postat 5 maj 2011 Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå.Det är väl inte att de kommer dö nu, UV-C skadar väl cellerna, så de kanske dör av cancer? Citera
redrobjem Postat 5 maj 2011 Författare Postat 5 maj 2011 Här är en bild på vad jag menar. Detta är alltså under vattenytan. Citera
Lasse Postat 5 maj 2011 Postat 5 maj 2011 Ingen fara, dels så är ljuset bara aktivt 1-2 cm sedan tar plasten bort en hel del.MVH Lasse Citera
redrobjem Postat 5 maj 2011 Författare Postat 5 maj 2011 Ingen fara, dels så är ljuset bara aktivt 1-2 cm sedan tar plasten bort en hel del.MVH LasseTack nu blev jag lugn när jag fick direkta fakta . Citera
Majki01 Postat 5 maj 2011 Postat 5 maj 2011 Men däremot så har jag läst någon stans... **vet inte om det stämmer och komer inte ihåg var jag läste det** att trädgårdslang kan utsöndra **om det va något ämne** som inte ska va bra att få i akvarie?? tror det är antimögelmedel osv. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.