Gå till innehåll

uv ljus som "läcker ut" skadligt för fiskarna?


redrobjem

Rekommenderade inlägg

Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett uv som via insuget och utblåset har genomskinliga huvar för att se så den funkar och nu ligger uv´n så att dom pekar rakt ner i akvariet så det lyser ner. Min fråga är kan detta lilla mängd uv ljus vara skadligt om tex en fisk ligger under den strimma ljus som blir via utblåset? På insuget sitter ju en pump så där borde det va ok även om det blir lite ljus där oxå.

Det är väl inte att de kommer dö nu, UV-C skadar väl cellerna, så de kanske dör av cancer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men däremot så har jag läst någon stans... **vet inte om det stämmer och komer inte ihåg var jag läste det** att trädgårdslang kan utsöndra **om det va något ämne** som inte ska va bra att få i akvarie?? tror det är antimögelmedel osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...