Gå till innehåll

vilken ordning?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Funderar över hur jag ska befolka mitt kar, karet är på 630l och för tillfället går där 2 clowner, en gul kirurg och en scopas. Önskelistan ser ut ungefär så här:

Pomacanthus Navarchus, Drömkejsare

Centropyge Loricula, Eldkejsare

Calloplesiops altivelis, Mirakelabbore

Pseudanthias squamipinnis, Anthias alternativt P Dispar, en grupp om c:a 8st

någon kirurg till, gärna A Leucusternon, vitbröstad kirurg, men inte alls säker på art

sist men inte minst någon goby

Några tankar kring denna lista?

Hur tycker ni jag bör prioritera, vilken art ska jag leta efter först?

Mina tankar går mot att sikta på de försiktigare arterna, Navarchus, Mirakelabborre och Anthias först för att de ska kunna komma igång i lugn och ro utan exempelvis en Vitbröstad kirurg eller Eldkejsare som stressar dem.

Nu är ju karet nystartat hos mig, men det har varit igång i samma setup hos förra ägaren, så det är inte helt nytt ändå. Men det lär ju ta ett bra tag att hitta de arterna jag är ute efter....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade satt i kirurgen sist, om jag nu hade satt i fler än de två du har idag.

Den vitbröstade är en väldigt aktiv fisk som kräver att få sträcka ut sig. Tror du ska satsa på övriga fiskar du har på listan, men skippa den vitbröstade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara en fördel att låta en lättstressad kirurg som A Leucusternon gå in sig i karet först.

Men skulle det bli problem att introdusera ny fískar så går det att ha dem i en galler/nätbur först så de inte kan bli hackade på utan att de andra fiskarna får lära känna dem utan att komma åt dem..

Jag har inte upplevt Leucusternon som speciellt tuff mot andra fiskar än kirurger.

Grymt fin firre är det ialf och 630 liter räcker gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har poänger båda.... Jag är inte säker på Leucosternon, får se hur det blir, men det är ju inte heller så ofta man springer på Leucosternon i bra skick hos handlarna...

vad tycker ni om övriga, de borde väl ha förutsättningar att fungera ihop?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

vad tror ni om att sätta i ett gäng P. Dispar redan nu i karet? Det är ju inte särskillt moget, men samtidigt så kan de i lugn och ro vänja sig vid karet utan en massa andra fiskar som stressar dem och har inte mycket konkurens vid matning

Vad är folks uppfattning om Dispar? Jag hade ett gäng sist oxå, de är vädligt fina och blir inte riktigt så stora som Squampinis, men de kan väl också vara lite känsliga innan de är rejält inkörda? Har för mig att jag förlorade några, men då satte jag i dem i ett kar med en hel del annan fisk, bl a ett stim ganska stora Chromis som störde dem en del.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...