Gå till innehåll

Kan man köra igång en Mixer utan Reaktorn?


Guest Mickius

Rekommenderade inlägg

Guest Mickius

Hejsan, Undrar kort och gått kan man köra igång en mixer utan att starta Reaktorn?

Då jag inte kan införskaffa mig co2 Tub förens nästa vecka tidigast undrar jag om jag ändå kan köra igång mixern för att få igång alla tillbehör?

Jag har skapliga värden redan i karet men kommer tillföra SPS titt som tätt framöver.

Ligger på ett PH 8.3

Magnesium 1400

Kalcium 450

Fosfat ligger där emot lite i överkant och kan en mixer ta ner detta?

Så kort o gått ska jag vänta med mixern tills reaktorn är igång eller kan man starta upp mixern innan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Okej jag tänkte om det kunde hjälpt mig få ner fosfaten? o få igång kalgalgerna, men kanske lika bra o vänta tills co2 tub kommer hem då

Ändrat av Mickius
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Kalkreaktor sänker PH och Mixer höjer det som jag fattat de, hade igentligen bara tänkt köra Reaktor men fick båda för priset av en så därför kommer jag köra både och.

Men som min fråga lyder bättre o vänta?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkreaktor sänker PH och Mixer höjer det som jag fattat de, hade igentligen bara tänkt köra Reaktor men fick båda för priset av en så därför kommer jag köra både och.

Men som min fråga lyder bättre o vänta?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Har du ett bra ph , vänta..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant att reaktorn sänker ph på vattnet ut från den, men det leder sällan till ph problem i karet, annars kan man köra vattnet från reaktorn genom en andra kammare med magnesiumgranulat eller korallkross.

Påverkar inte mixern kh med?

Köra med båda kan ge onödigt höga kh värde(kan naturligtvis ha fel).

Personligen hade jag kört med bara reaktorn.

Om ph blir väldigt lågt i karet kanske jag kört utvattnet från rektorn genom mixern.

Visst kan du köra igång mixern om du vill, men mycket försiktigt.

Jag ser dock ingen anledning till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Säljer mixern istället o provar med endast reaktorn så får vi se vad som händer framöver :)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Jo men isf kan jag ju blanda kalkvatten själv i Pet flaska om det nu skulle behöva buffra upp PH eller liknande.

Sen så slipper jag tränga ner precis allt i sumpen då det börjar bli lite trångt inne i skåpet :)

Men får jag inte iväg den får den stå som backup ;) och hoppa ner i sumpen framöver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"normalt" kör man kalkvatten och reaktor tillsammans, inte för att hålla upp PH, utan för att spara på gas & reaktormedia, och därmed förlänga service intervallet. "normalt" menar jag då, om man väljer att köra båda, vanligtvis kör man antingen det ena, eller det andra. Jag är extra tokig, så jag har 2 tuber, 2 ph kontrollrar, 3 reaktorer, och en mixer. Men inte längre något akvarium. Ibland undrar man om man är riktigt klok...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius
"normalt" kör man kalkvatten och reaktor tillsammans, inte för att hålla upp PH, utan för att spara på gas & reaktormedia, och därmed förlänga service intervallet. "normalt" menar jag då, om man väljer att köra båda, vanligtvis kör man antingen det ena, eller det andra. Jag är extra tokig, så jag har 2 tuber, 2 ph kontrollrar, 3 reaktorer, och en mixer. Men inte längre något akvarium. Ibland undrar man om man är riktigt klok...

B!

Okej, det förstås o låta materialet hänga med längre är ju en fördel att ha båda. Men det jag tänker på är om jag verkligen skulle ha andvändning av både och som läget är nu, Vill inte ha massa saker liggandes i onödan bara för att :)

Visst är det kul med en massa teknik men är lite småtrångt redan i denna sump Så därför är det kanske bättre någon som verkligen behöver en Mixer får andvändning av den

Men ifs lär jag skaffa större framöver "Siktar på 700-900 liter till nästa år" där av jag köpt mycket saker som är byggda för att klara den volymen så skulle man inte bli av med den kanske den är bra för framtida bruk ;) eller som många gör dela på ansvaret för Reaktorn och Mixern och låda dom jobba 12 timmars pass i mitt hörnkar;" :)

Eller låta mixern leka biofilter ;)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Vilket är bäst, Reaktor när lyset är tänt och Mixer på natten eller tvärt om?

Kan jag isf köra allt påfyllningsvatten igenom mixern under natten eller hur ska man dela upp det?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...