Gå till innehåll

Fredrik & Mirellas Yasha


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Tänkte att det var dags för en liten uppdatering av tråden.

Ljuset i akvariet har visat sig vara tillräckligt för de koraller vi har just nu, men byggare inom mig ville ha något att göra och då blev det givetvis en LED ramp :)

Jag beställde 8st chip från USA, 5st cool white, 3st Royal Blue, en dimmbar driver och en liten potentiometer. Detta lilla trevliga paket damp ner i brevlådan i veckan tillsammans men en notis om att tullen ville ha lite pengar:P

Själva aluminiumarmaturen hade jag ordnat sen tidigare genom en arbetskollega tillsammans med täcksidor i plast, så i förrgår kväll blev det bygge.

Att löda lite sladdar brukar aldrig vara några problem men blev ganska förvånad över hur mycket värme som behövdes för att få tennet att smälta på chipen.

Men som tur var har vi en bra lödkolv som gick att ställa in så vi fick tempen rätt, men till nästa gång kommer flussmedel och inköpas för att göra det hela ännu smidigare.

Spegelakryl för att skydda chipen var redan tillfräst för att passa kanalerna i armaturen och även hålen för linserna.

Jag gjorde en miss när det gällde dimmningen och det var att jag köpte fel transformator, 0-10V, för att göra att kunna dimma men fick lite tips och hjälp av _manne_ här på guiden så nu är även det löst tills elfa har öppet på måndag :) Kommer även köpa någon form av låda som jag kan bygga in timer, fögreningsdosa, driver mm i.

Är riktigt nöjd med ljuset fast jag inte kan köra det på full effekt än, men kommer komplettera med ytterligare en royal blue förmodligen.

I övrigt har akvariet flutit på fint sånär som på att våra fiskar gick bort. Har varit i väg på semester några veckor och är inte säkert på att lägenhetspassaren verkligen såg till att fiskarna åt ordentligt då våra sandvändare kunde vara lite petiga med maten ibland.

Korallerna ser ut att växa ganska långsamt men förhoppningsvis kommer tillväxten igång bättre nu när ljuset har ökat en aning.

Bifogar lite bilder nu på rampen och korallerna. Snickarn här på guiden var här på besök igår och tog lite bilder så det kommer kanske bättre bilder snart :)[ATTACH=CONFIG]61453[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61455[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61456[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61457[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61458[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]61459[/ATTACH]

tycker att dina bilder är jätte fina .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut, verkar som du fått i många godbitar i det lilla karet.

Mvh manne

---

- Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja det börjar bli några trevliga. Men letar efter små fraggar på japanknappar och knappar i fina färger som ska fylla den översta stenen.

Sen är Acanthastrea lordhowensis något som står väldigt högt på önskelistan. Kommer byta ut lite koraller efterhand för att få plats med dem man verkligen vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker att dina bilder är jätte fina .

Bilderna är väl helt ok men jag brukar få problem med skärpan även om det är autofokus :P Men tack för att du tycker det. Får se om jag inte kan komma upp med fungian och hälsa på nästa helg om ni är hemma och har tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte lägga upp lite bilder på rampen nu när den är färdig.

Jag valde att sätta på en kylfläns, dels för extra kylning men även för att jag inte kom på något vettigt sätt att montera rampen på.

Lösningen blev 2 akrylben som skruvades fast i kylflänsen :)

post-3292-14468922730923_thumb.jpg

I övrigt har det inte hänt så mycket. Manne med familj var här i förmiddags och hälsade på och med dem följde även en liten fragg på rosa zoanthus. Alltid trevligt med besök och lite nya färger så det tackar jag för! :)

Har letat upp några flaskor med Jod och Strontium som jag doserade idag för att se om det gör någon skillnad.

Blev hela 0,6ml jod som skulle i, men jag fegade lite och tillsatte bara 0,3ml. Får vi helt enkelt se om det händer något.

post-3292-14468922730572_thumb.jpg

post-3292-14468922730748_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en liten uppdatering.

Gjorde ett vattenbyte på ca 6 liter i fredags då jag har varit slarvig med detta de senaste veckorna. Har bytat salt från Red Sea Pro till Tropic Marine Pro.

Har kört detta saltet tidigare och det är mycket trevligare att jobba med enligt mig. Red Sea blir lätt lite grumligt och löser sig långsamt.

Köpte även Prodibios nano kit för att försöka få ner nitrat och fosfat. Salifert fosfattest visar 0 men gissar på att där är en hel del kvar.

Biodigest och Bioptim åkte ner i karet och allt gick bra. Kvällen efter pyttsade jag i Reefboostern och stängde av skummaren i några timmar för att sätta igång den mitt i natten. Det kändes som ett stort misstag sen på morgonen.

Hade miljoner mikrobubblor i hela akvariet och skummaren ville inte lyfta upp en skumpelare utan släppte bara iväg små fina bubblor. Testade att stänga av den igen men med samma resultat så till sist stängde jag av den helt. Testade ytterligare en gång efter 24h och då började skummaren fungera igen.

Denna gången producerades det rejält med skum! Vet inte om det hade med Reefboostern att göra, men gissar på det. Annars kan någon säkert säga vad som kan ha blev konstigt.

Iodi+ och Strontium har jag inte våga dosera än då jag inte vill riskera att ha för mycket iodi +.

Efter bioptim och biodigest tyckte jag mig redan se (igår kväll) skillnader i färger på många av våra knappar. Så det är lite spännande att se hur dessa ser ut ikväll när jag kommer hem. Kan ju vara mina ögon som spelat mig ett spratt tillsammans med önsketänkande :P

Ändrat av Fredrik.g
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...