Gå till innehåll

Bänk


Ricke

Rekommenderade inlägg

Har precis sågat ut ett hål i väggen för mitt nästa kar som kommer bli ett inwall kar på 1125L men nu till min fråga det ska stå på en bänk av svetsad stålprofil, men jag vill ha karet kant i kant med väggen och då måste jag sätta karet 8 cm utanför bänken och ut på väggstommen, då undrar jag ifall det kan bli problem med hållfastheten även om det är höjdjämt mellan bänken o väggen.

Karet är 250L x 75B x 60H

Tacksam för svar och ideér för ur man snyggast får till det.

karet kommer stå i ett eget litet rum så hur det ser ut bakom och under karet är inte så viktigt. ska göra en ram av konststockar när allt är på plats.

Kommer även starta en tråd om bygget när jag är mer igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Är det väggen som gör dom där 8cm?

Jag vet inte hur det blir om inte hela ramen bär upp akvariumet men kan du inte bygga i väggen där dessa 8cm är för att trycka in stålet lite länge? för att stabilisera upp där och minimera en onödig risk med att låta karet hänga utanför ramen?

Tänkte eftersom det inte gör nått hur baksidan av väggen set ut kan du väl såga upp 3 eller hur många ställen som behövs för att få reglar/stål som hjälper till att hålla dessa 8cm på plats?

Men en bild på båda sidorna och en där dessa 8cm är underlättar nog idéer :)

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Mickius

Men kan du inte såga upp där fram till gipset på visningssidan och låta ställningen gå ända dit fram? Då är det ju bara 1-2cm du behöver hänga karet utanför ställningen? Du lär väl ha någon slags list runt visningsfönster?

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag varit som dig Ricke så hade jag svetsat en ställning där benen på ena sidan gått ner en bit innanför, så att ramens hela ovansida hade varit hel och "obruten".

Med stål så tål man at bygga på det sättet lite bättre än vad trä gör, iaf om det ska ligga kant i kant med väggen. Du kan så klart bygga hela ställningen i trä också, men då hade du nog fått göra ramen lite tjockare än du behöver med stålprofil.

Det är iaf vad jag tror. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns inte bra med olika material m.m. vad händer om huset rör sig eller väggen sväller m.m. 1000l vatten vill man inte ha ut i huset.

Gör ställningen hela vägen och kläd den med rätt material så den smälter in i väggen istället...

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det är ett ramakvarie ska tillläggas.

Svetsa om bänken gör jag ej då jag inte kan det..

En annan tanke jag har är att ha hela karet på bänken i metall och sedan ha en glipa in i väggen på då ca 1cm så tjock gipset är och ta bort reglarna i väggen under och skjuta bänken imot väggen som mikael skriver fast då strunta i lite untanför kanten på bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på ett annat alternativ som jag tycker blir säkrare oxå även ur barnsynpunkt ska sätta karet innanför hålet och sedan göra en kant runt de öppna hålen som man kan ha som hylla eller stötskyddare :)

Fick idén av kents 3600L och av patriks 5000L byggen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...