Gå till innehåll

Mjukkoraller löses upp?


DAHLBERG

Rekommenderade inlägg

För ett antal månader sen började min Capnella slaka, såg att ena grenen började lösas upp/ruttna eller vad man ska kalla det.. Klippte bort den skadade delen och fick ett gäng fraggar. Den fraggade sig själv i princip. Ok fine. Den slakar fortfarande, men den är inte lös och rutten.

I april köpte jag en Cladiella, mådde kanon men såg idag att den började ruttna på samma sätt som Capnellan. Har en Xenia som jag hittade i en sörja på sin plats.

Tillsätter Salifert All-on-one och Easy life Jod. För några dagar sedan började jag med Fauna Marin Ultra Algae X för att få bort mina bryopsis och andra skitalger (har testat ALLA metoder, men det är en annan historia).

Vad är fel? Det kan omöjligt vara Algae X som ställer till det, Capnellan blev sjuk långt innan jag började tillsätta det.

post-4741-14468922025213_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade några mjukisar som hade liknande symtom för några år sen. När jag väl fraggade den största så hittade jag nån slags mask o gångar i hela korallen. Där de var som intensivast var där den höll på att "lösas upp".

Mums... Det sög ju.. Nån aning om vad det var för nått och hur man botar det? Får kolla imorrn om det är maskar :o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på nu att det kanske är min/mina rhynchocinetes durbanensis som bråkar... Kommer inte ihåg om jag hade dem då capnellan fick symptomen. Båda korallerna stod på samma röse där räkan brukar vara. Nu när korallerna står på andra sidan av karet verkar de repa sig... Ska på räkjakt nån kväll här framöver...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...