Gå till innehåll

nybörjare behöver råd


freddi36

Rekommenderade inlägg

hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium.

jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting.

jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown.

nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är:

Mg: 1260 ppm

ph, ca 8

salthalt ca 1,023-1,024

kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9.

Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i efter jag tagit ut vatten har Ca 480 ppm så det höjs alltså 120 ppm i karet. det ända som jag kan tänka mig kan göra detta är korall gruset som jag har ett litet lager av på botten.

vad ska jag göra? på ett annat forum så har jag fått rådet att jag bara ska ta det lungt och hålla kh uppe i 8-9 och göra mina veckovis vattenbyten på ca 20%.

någon som har något annat förslag?

saltet jag nu använder är instant ocean men jag ska köpa ett annat bättre i veckan. kan det vara farligt med sånna värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan och välkommen till svg.

Om det hade varit mitt akvarium och med dom invånarna du har så skulle jag inte mäta Mg, Ca och Kh. Eftersom det inte är några stenkoraller (SPS/LPS) i så är det inte så mycket förbrukning och inte så mycket som kan ta skada av att värderna skulle va lite utanför. jag skulle nog satsa mer på att göra 10-20l vattenbyte i veckan och lita på att det håller värderna.

Dom ända värderna jag skulle hålla koll på i ett sånt akvarium är salthalt och temp i första hand. Sedan nitrat och fosfat. Kanske ett PH test med.

Nitrite om det är nystartat.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men jag har ju planer på att skaffa koraller. t.ex hade jag tänkt mig någon xenia och euphyllia. jag gör ett 20% igt VB i veckan dvs ca 13 liter.

nitrat mäter jag men jag skrev inte det för det är ca 5mg/l bara. nitrit har jag test för men testar inte så ofta pga att jag fick med ca 80% av vattnet som hade varit i karet innan + filtret så det finns mycket filterbakterier.

men värdena är inte skadliga om jag håller kh uppe i 8-9 och om kalciumet inte skulle gå ner. hur är det med korallerna jag skrev åvan att jag skulle vilja ha? vad ska dom ha för värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Turboadde. Gör du 20% vattenbyte i veckan, så kan du vara lugn att värdena är ok. Mät du temp så den inte går över 30, för det är mycket farligare för korallerna än värden lite utanför det rekommenderade. Nitrat kan du strunta i att mäta tycker jag, med de korallerna du vill ha så är det ingen skada med lite nitrat, tvärtom+ att testerna inte är speciellt tillförlitliga. Både xenia och Euphyllia är mycket tåliga koraller. Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...