Gå till innehåll

Problem i karet


mats

Rekommenderade inlägg

Hej hoppas det är någon som kan hjälpa mej, jag köpte en ny anemon och allt såg bra ut till att börja med mina clowner började gå till den på en gång rätt mycket om man säger så, broblemet är det här att min hona bet av delar och nu börjar jag bli rädd, hjälp mej om ni kan. Klownen är en (premnas biacleatus).Mvh Mats wall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för anemon? Hur stor är anemonen och hur stora är clownerna?Egentligen ska de kunna hantera clownerns misshandel men anemoner är känsliga och är den dessutom stressad och inte i toppskick så kan de mkt väl lyckas ta död på den. Har du någon möjlighet att hålla clownerna borta från anemonen i nån månad så att den hinner komma till rätta och äta upp sig lite för att klara av clownerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej tack för svar tyvärr kan jag inte skilja dom åt har ej plats, honan är ca 13cm och anemonen är en entacmea qnadricoir (tror jag, vet tyvärr inte säkert)men den är mycket stor och välmående köpte den för några dagar sen, dom ser ut att trivas och det är bara en gång jag sett att honan gjort så,jag har en sen förut den är ca45cm och den har det inte varit några problem med ,den har mindre (tentakler).Mvh Mats Wall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typiskt clownbeteende. Jag blev lika orolig som dig första gången mina clowner gjorde så smiley37.gif! Du bör väl inte behöva vara särskilt orolig så länge du har "koll över läget". Jag tycker nog personligen själv inte att du ska behöva flytta clownen/clownerna än så längedå naturen har sin gång, även i ett akvarium. Men som sagt så håll koll på hur du tror att anemonen mår. Om den börjar dra ihop sig en längre tid och ser allmänt färglös och "sunkig" ut så kan du ju börja fundera på att ta till med åtgärder. Det kanske är en fördel att mata den lite extranu i början?Det finns säkert delade meningar, men så skulle jag gjort!

/marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok,då tror jag inte heller du behöver vara orolig men som ocean sa,mata den lite extra så den får upp ett energiförråd igen. Det är ett naturligt betende för clownfiskar att bita av tentakler även om det kan gå ganska hårt åt en anemon...men är den stor och fin som din så är det nog inga problem. Har dock aldrig hittat någon förklaring till varför de gör så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar så mycket för svaren jag har matat den lite extra sen jag köpte den ,det gör jag med alla mina nya djur för att se att de äter som de ska +att jag tittar till de oftare i början för att se att de inte har någon sjukdom,men den här saken har jag inte varit med om förut så jag blev lite rädd ringde även till den butiken jag köpt den av och då visade det sig att en till hade ringt om samma sak men han i butiken hade inget svar, men som tur är här folk som kan hjälp till.Mvh Mats wall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ifall Clowner märker att något inte är topp me anemonen ...kan de försöka påskynda processen att den kommer igång, eller blir det på andra hållet och stressar den onödigt mycket vilket kan leda till tragiska tider ...problemet med detta är att det aldrig förekommer i naturen ...utan endast i akvarium ...så det finns väldigt lite info angående detta ...

du kan skicka ett par rader till den här killen :

http://www.freewebs.com/karenssaltwater/

har en hel del bra info för dig at snappa upp ...

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...