Postat 13 januari 200521 Är Hej hoppas det Àr nÄgon som kan hjÀlpa mej, jag köpte en ny anemon och allt sÄg bra ut till att börja med mina clowner började gÄ till den pÄ en gÄng rÀtt mycket om man sÀger sÄ, broblemet Àr det hÀr att min hona bet av delar och nu börjar jag bli rÀdd, hjÀlp mej om ni kan. Klownen Àr en (premnas biacleatus).Mvh Mats wall
Postat 13 januari 200521 Är Vad Àr det för anemon? Hur stor Àr anemonen och hur stora Àr clownerna?Egentligen ska de kunna hantera clownerns misshandel men anemoner Àr kÀnsliga och Àr den dessutom stressad och inte i toppskick sÄ kan de mkt vÀl lyckas ta död pÄ den. Har du nÄgon möjlighet att hÄlla clownerna borta frÄn anemonen i nÄn mÄnad sÄ att den hinner komma till rÀtta och Àta upp sig lite för att klara av clownerna?
Postat 13 januari 200521 Är Författare Hej tack för svar tyvÀrr kan jag inte skilja dom Ät har ej plats, honan Àr ca 13cm och anemonen Àr en entacmea qnadricoir (tror jag, vet tyvÀrr inte sÀkert)men den Àr mycket stor och vÀlmÄende köpte den för nÄgra dagar sen, dom ser ut att trivas och det Àr bara en gÄng jag sett att honan gjort sÄ,jag har en sen förut den Àr ca45cm och den har det inte varit nÄgra problem med ,den har mindre (tentakler).Mvh Mats Wall
Postat 13 januari 200521 Är Typiskt clownbeteende. Jag blev lika orolig som dig första gÄngen mina clowner gjorde sÄ ! Du bör vÀl inte behöva vara sÀrskilt orolig sÄ lÀnge du har "koll över lÀget". Jag tycker nog personligen sjÀlv inte att du ska behöva flytta clownen/clownerna Àn sÄ lÀngedÄ naturen har sin gÄng, Àven i ett akvarium. Men som sagt sÄ hÄll koll pÄ hur du tror att anemonen mÄr. Om den börjar dra ihop sig en lÀngre tid och ser allmÀnt fÀrglös och "sunkig" ut sÄ kan du ju börja fundera pÄ att ta till med ÄtgÀrder. Det kanske Àr en fördel att mata den lite extranu i början?Det finns sÀkert delade meningar, men sÄ skulle jag gjort!/marcus
Postat 13 januari 200521 Är Ok,dÄ tror jag inte heller du behöver vara orolig men som ocean sa,mata den lite extra sÄ den fÄr upp ett energiförrÄd igen. Det Àr ett naturligt betende för clownfiskar att bita av tentakler Àven om det kan gÄ ganska hÄrt Ät en anemon...men Àr den stor och fin som din sÄ Àr det nog inga problem. Har dock aldrig hittat nÄgon förklaring till varför de gör sÄ...
Postat 13 januari 200521 Är Författare Jag tackar sÄ mycket för svaren jag har matat den lite extra sen jag köpte den ,det gör jag med alla mina nya djur för att se att de Àter som de ska +att jag tittar till de oftare i början för att se att de inte har nÄgon sjukdom,men den hÀr saken har jag inte varit med om förut sÄ jag blev lite rÀdd ringde Àven till den butiken jag köpt den av och dÄ visade det sig att en till hade ringt om samma sak men han i butiken hade inget svar, men som tur Àr hÀr folk som kan hjÀlp till.Mvh Mats wall
Postat 29 januari 200521 Är Ifall Clowner mÀrker att nÄgot inte Àr topp me anemonen ...kan de försöka pÄskynda processen att den kommer igÄng, eller blir det pÄ andra hÄllet och stressar den onödigt mycket vilket kan leda till tragiska tider ...problemet med detta Àr att det aldrig förekommer i naturen ...utan endast i akvarium ...sÄ det finns vÀldigt lite info angÄende detta ...du kan skicka ett par rader till den hÀr killen :http://www.freewebs.com/karenssaltwater/har en hel del bra info för dig at snappa upp ...Peter
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.