GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

timmpas hotell

Featured Replies

Postat

Efter som sÄ mÄnga andra spenderat tid med att lÀsa och beundra andras bedrifter och missar kÀndes det som det fÄr vara lÀge att prova med ett saltvatten kar....dÄ jag redan har 4 st sötvatten kar i gÄng fick det bli ett litet clown hotell....men tycker nog att det hade vart lÀttare med ett ca 200L ist för 60L...men av utrymmes skÀl och kraftiga grymtningar av sambon sÄ fÄr det funka tsv ;)

Det första man blev förvÄnad av va det lÀtt kassa flödet som kom ur strilröret.

SÄ kollade pumpens mÀrkningar som endligt tillverkaren skulle leverera 1200l/h

men det tycktes knappt nÄ ut till halva det flödet......hmmm sÄ med det usla flödet funkade inte den sk inbyggda sumpen som jag tyckte den borde göra.

Har lÀst i forumet om andras hotell och vad jag lÀst om sÄ har en del 2 st pumpar

en med uv och en utan pÄ ca 750l/h per pump men i mitt satt det bara en pump pÄ 1200l/h och ett allt för tajt och klent strilrör.....bara fram med lilla borren..hehehe...tog och la extra hÄl imellan dom som satt standard i samma diameter.....funkar kalas samt att det gick att fÄ ner en liten 550l/h pump till i samma fack med uv.....blev mycket nöjd av resultatet utom att jag tyckte ytan kunde fÄ röra sej en aning mera.Av med röret igen och borrade 2 st 3mm hÄl om man sÀger att strilen sprutar sÀtt fram ifrÄn kl 5 sÄ hamnade dom 2 andra hÄlen vid kl 2.Med fullt drag pÄ pumparna nu ligger vatten nivÄn ganska ok i fack 1 och 2....fack 3 dÀr biobollar/mackaroner ligger Àr det ca 8-9 cm under Àn vattnet i karet och fack 4 yttligare 3-4 cm lÀgre Àn fack 3...nu Àr det bra fart pÄ den sk yt avrinningen....har inte pluggat dom andra intagen som sitter standard utan bara dragit igen dom. :P

Det som ska Àndras om lite Àr vÀl att det fÄr bli ett stril rör till ifrÄn den extra pumpen med ett par 90 vinklar sÄ det hamnar ut efter den svarta baksidan sÄ den flödar framÄt nerÄt :D

post-5875-14468922130508_thumb.jpg

post-5875-14468922130782_thumb.jpg

post-5875-14468922131026_thumb.jpg

post-5875-14468922131255_thumb.jpg

Postat

Ska bli kul att följa :) sÄg ut som

Bra lösningar pÄ cirkulationen

Sent from my iPhone 4 using Tapatalk

Postat

Det dÀr karet ser kusligt likt mitt. Bra grejjer! :) Följer med spÀnning!

Postat
  • Författare
Ska bli kul att följa :) sÄg ut som

Bra lösningar pÄ cirkulationen

Tack :)....Tycker det va lite egendomligt att ha en pump som ska leverera 1200l/h och sedan tro att det flödet skulle komma ut igenom 5-6 st 3,5mm hÄl i ett rör.....men nu kÀnner jag mej ganska nöjd med cirkulationen :P

Det dÀr karet ser kusligt likt mitt. Bra grejjer! :) Följer med spÀnning!

hmmm jag tar det som en positiv komplimang dÄ Tack ;)

Har funderat pÄ det dÀr andra tÀnkta strilen i frÄn den mindre pumpen....kanske man skulle prova sÀtta hÄlen i en v-form...mycket svagt utdelat pÄ ett rör med en ca dia pÄ 12mm x 150-200mm...om ni förstÄr hur jag menar.....vad tror vi om det?? :P

Har bara 3 smÄ sniglar enu som knallar Ä...ja vad dom nu gör i karet enu efter som jag inte kÀnner mej klar enu pÄ lösningar....lÀttare att flytta pÄ Àn att jaga fisk ;)

post-5875-14468922142149_thumb.jpg

Postat

Har funderat pÄ det dÀr andra tÀnkta strilen i frÄn den mindre pumpen....kanske man skulle prova sÀtta hÄlen i en v-form...mycket svagt utdelat pÄ ett rör med en ca dia pÄ 12mm x 150-200mm...om ni förstÄr hur jag menar.....vad tror vi om det?? :P

En intressant tanke, testa. :)

I mitt kar sÄ Àr bÄde skummaren och uv-röret sammanlÀnkade med pumpen. Pluggade igen alla hÄlen pÄ högersidan utom det som sitter överst (avrinning med partikelfilter). Sedan sugs vattnet genom uv-röret och blandas i slutet med luft (gÄr en slang upp över ytan). Blandningen Äker in i pumpen som slÄr sönder luftbubblorna skickar in dem i den del av skummaren dÀr slaggprodukterna sen samlas. Det som fÄr vattnet att hÀr ifrÄn Äka in till nÀsta kammare Àr bara ett övertryck i skummarkammaren.

Det enda trÄkiga med den lösningen Àr att pga av den relativt lÄga genomströmningen sÄ bildas det rÀtt mycket skit i kammarna. Löser det genom att suga ut det nÀr jag byter vatten.

Postat

har ocksÄ ett clownhotell. i mitt strilrör (som nog Àr samma sort som ditt) sÄ kommer allt vattnet ut lÀngst fram. blev det bÀttre nÀr du hade borrat extra hÄl pÄ sidan, mellan de som redan fanns? assÄ kom det ut mer vatten genom de smÄ hÄlen pÄ sidan av röret nÀr du borrade fler?

Postat
  • Författare
En intressant tanke, testa. :)

I mitt kar sÄ Àr bÄde skummaren och uv-röret sammanlÀnkade med pumpen. Pluggade igen alla hÄlen pÄ högersidan utom det som sitter överst (avrinning med partikelfilter). Sedan sugs vattnet genom uv-röret och blandas i slutet med luft (gÄr en slang upp över ytan). Blandningen Äker in i pumpen som slÄr sönder luftbubblorna skickar in dem i den del av skummaren dÀr slaggprodukterna sen samlas. Det som fÄr vattnet att hÀr ifrÄn Äka in till nÀsta kammare Àr bara ett övertryck i skummarkammaren.

Det enda trÄkiga med den lösningen Àr att pga av den relativt lÄga genomströmningen sÄ bildas det rÀtt mycket skit i kammarna. Löser det genom att suga ut det nÀr jag byter vatten.

hade en liknande tanke pÄ en sÄdan lösning men som du skriver sammlas det en massa grejs pÄ dumma stÀllen...men det e klart det gjorde det med orginal lösningen med :P

tÀnkte provat olika stril lösningar i dag men tiden rann ivÀg pÄ annat :)

har ocksÄ ett clownhotell. i mitt strilrör (som nog Àr samma sort som ditt) sÄ kommer allt vattnet ut lÀngst fram. blev det bÀttre nÀr du hade borrat extra hÄl pÄ sidan, mellan de som redan fanns? assÄ kom det ut mer vatten genom de smÄ hÄlen pÄ sidan av röret nÀr du borrade fler?

Du har pluggen i endan kvar va!! :D

sÄg pÄ mitt rör efter jag tog bort det och lossade Àndpluggen(trodde det va helt tÀppt) att det satt en massa typ borrskÀgg/grader i dom sista 3 hÄlen...kolla det. en 10mm borr tog jag som jag snurrade för hand sÄ det blev avgradat pÄ hÄlen....flödet blir mera men vatten trycket skunker...vet inte om det gör sÄ mycket...som i mitt kar 1200l/h pump och dÀr den sitter har den max tryckhöjd 30-35cm....försökte söka pÄ pumpens data men gick bet pÄ det.

hur har ni det med vÀrmen i karena...jag har inte doppvÀrmaren kopplad till ut-taget i vÀggen och har en natt temp pÄ ca 26c och efter lyset vart tÀnt ett par 3-4 tim i mellan 29-31c....har det extremt varmt i lgh Àven med fönster öppna och sjÀlvklart ingen vÀrme pÄ ;)

har pĂ„ grund av det lagrat ett gĂ€ng œ liter pet flaskor i frysen som Ă€r redo :D

Postat

JÀkla dÄligt sprÄkbruk i mitt förra inlÀgg, men du verkade hajja. GÎtt. :) Om du hittar en bÀttre lösning sÄ bygger jag nog om det hela. HÀr om dagen sÄ stoppade jag ner ett gÀng rörmaskar i sista karet som jag hoppas kan bilda ett gigantiskt filter. FÄr se om det gör nÄgon skillnad.

hur har ni det med vÀrmen i karena...jag har inte doppvÀrmaren kopplad till ut-taget i vÀggen och har en natt temp pÄ ca 26c och efter lyset vart tÀnt ett par 3-4 tim i mellan 29-31c....har det extremt varmt i lgh Àven med fönster öppna och sjÀlvklart ingen vÀrme pÄ ;)

har pĂ„ grund av det lagrat ett gĂ€ng œ liter pet flaskor i frysen som Ă€r redo :D

Hehe, det kan man ju kalla backup. Vad tÀnkte du ha för grejjer i karet? 31 grader kan ju bÄde vara dödligt eller nödvÀndigt beroende pÄ vad du vÀljer att ha i. Framför allt koraller Àr ju vÀldigt temperaturkÀnsliga.

Jag kör bara med doppvÀrmare. Tempen pendlar mellan 25-27 grader, vilket Àr perfekt för mina grejjer.

Postat

Du har pluggen i endan kvar va!! :D

sÄg pÄ mitt rör efter jag tog bort det och lossade Àndpluggen(trodde det va helt tÀppt) att det satt en massa typ borrskÀgg/grader i dom sista 3 hÄlen...kolla det. en 10mm borr tog jag som jag snurrade för hand sÄ det blev avgradat pÄ hÄlen....flödet blir mera men vatten trycket skunker...vet inte om det gör sÄ mycket...som i mitt kar 1200l/h pump och dÀr den sitter har den max tryckhöjd 30-35cm....försökte söka pÄ pumpens data men gick bet pÄ det.

köpte det begagnat och dÄ följde det inte med en Àndplugg. för att fÄ mer flöde genom de smÄ hÄlen har jag satt i en gammal sugkopp i ÀndhÄlet. inte sÄ snyggt men det enda jag har till hands just nu. ska nog köpa ett nytt rör eller en plugg om jag hittar det.

angÄende tempen sÄ Àr den 25-26 pÄ dagen och ca 25 pÄ natten, utan doppvÀrmare.

Postat
  • Författare
Hehe, det kan man ju kalla backup. Vad tÀnkte du ha för grejjer i karet? 31 grader kan ju bÄde vara dödligt eller nödvÀndigt beroende pÄ vad du vÀljer att ha i. Framför allt koraller Àr ju vÀldigt temperaturkÀnsliga.

eftersom man Àr fÀsk pÄ salt vatten sÄ vet jag inte vad som tÄl vilken temeratur vad som gÀller....men sitter och lÀser pÄ och tittar vad man kan ha som tÄl den vÀrmen som Àr i hotellet.

har för övrigt i dag pÄ prov bara orginal pumpen samt skummaren igÄng samt lyset(med locket pÄ glÀnt en ca 5cm) för att se om det blir temp skillnad i karet...för en del av vÀrmen kommer ju ifrÄn pumparna...sen kanske man skulle kolla pÄ drosslarna till lyset och kanske flytta dom sÄ dom ligger utanför karet.:smiley20:

Postat
  • Författare

sÄ nu ett par timmar senare med en pump+skummare igÄng och locket pÄ glÀnt va det 28c

sÄ nu drar jag pÄ nÀsta pump Ä kollar om den höjer vÀrmen i karet.

visserligen hade jag i gÄr 3 pumpar + skummare igÄng 1200,500,350l/h=2050l/h sÄ nor rörde sej det alltid i vattnet.

orginal pumpens mÀrkning stod det att den lÄg pÄ 21w men visst bör det finnas liknande 1200l/h pumpar som har lÀgre watt men har kapasitet som den gammla...hittade en med samma l/h som lÄg pÄ 17w....visserligen Àr det ju bara 4w som skiljer men uv-c:n som jag andvÀnder ligger pÄ 5w sÄ om man ser det pÄ det viset sÄ om man byter ut den gammla frÄn 21w till 17w och har uv-c:n pÄ 5w har jag bara plussat pÄ 1w imot orginal..22w ist för 26w....Àh en blir galen av att rÀkna ;)

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

okej en liten uppdatering....hÀr Àr den första strilen och den verkar göra det jag tyckte saknades... ska bara hitta en bÀttre lösning pÄ plugg;)

sen har det dykt upp smÄ smÄ saker pÄ rutan ser ut som vita prickar ca 1-2 mm

och med förstorings glas ser det ut som det sitter tentakler pÄ dom i fram????

kan det vara turbos tro....för det och rörmaskar Àr det Ànda som jag vet finns levandes i karet.....försökte ta en bild pÄ det men kameran klarade inte denna mackro uppgift :smiley13:

post-5875-14468922181775_thumb.jpg

Postat
  • Författare
vad ska du ha för fisk i?

vet i nu lÀget inte om jag vill ha fisk....har funderat pÄ om man bara skulle ha pepparmintrÀka,ermitkrabba,sjöborre...ja lite lÀgre djur....tycker att clown fisk ser rÀtt trist ut :smiley9: men tÄlig om jag förstÄtt det rÀtt.. fÄr se vad som kÀnns rÀtt nu nÀr alla vÀrden och cirkulationen ser ut att hÄlla mÄttet

sen skulle det vara kul med lite koraller sÄ klart....:smiley17:

Postat
  • Författare

jaha ja dÄ blev det ett oplanerat köp av Ls...men det följde med lite gosaker som

tex smÄ vita sjöstjÀrnor och en sorts stjÀrna med lÄnga smala ben...vet inte vad den heter...smÄ turbosar...sen sÄg jag en liten vit rÀka ca en tim efter lyset slÀcktes nÀr jag lyste med ficklampan

post-5875-14468922185191_thumb.jpg

post-5875-14468922185496_thumb.jpg

post-5875-14468922185762_thumb.jpg

post-5875-14468922185945_thumb.jpg

Postat

dom gröna med lÄnga armar Àr nÄgon typ av ormstjÀrnor, sÄ mycket vet jag, men inte vilken sort det Àr :P

Postat
  • Författare

jaha Àr det sÄ dom heter....ska vara nytto djur om jag förstÄtt det rÀtt...hoppas jag iaf för det Àr sÀkert ett 50-tal av dom :) dom har Àven flyttat in i mina gammla stenar i nÀstan alla hÄligheter.....fick sÄ bra deal pÄ stenarna sÄ jag fick starta ett till kar i natt nÀr jag kom hem...hade dock bara en 62L kub ledig sÄ dÀr ligger det en ca 14 kg sten med likadana invÄnare....tur att man blandat salt för ett byte i hotellet som gick Ät.....sambon sÄg ju lagom glad ut nÀr hon klev in i vardagsrumet i morse hehehehe ;)

kastar med en bild pÄ det med...fÄr la starta en trÄd om det lite senare om man har det kvar :x

post-5875-14468922187688_thumb.jpg

Postat
  • Författare

satt och kikade runt pÄ stenarna som inhandlades och hittade den hÀr...

post-5875-14468922204726_thumb.jpg

Postat
  • Författare

jaha se dÀr....vad kul att hitta en sÄdan bara sÄ dÀr helt appropÄ :ler:

har hittat flera smÄ rÀkor med idag nÀr jag plaserade om stenarna.

en frÄga bara....matar typ inget idags lÀget....eller jo ett par flingor som jag smular sönder varannan var tredje dag.....finns enu sÄ lÀnge bara turbos,ormstjÀrnor...och rÀka...hehe och en skivanimon tydligen :P

hur ska jag göra med matning...typ av föda nu nÀr det fanns en sÄdan krabbat med i karet ?? :smiley22:

sen sÄg jag idag att det förutom rörmaskar Àven fanns en...ja sÄg ut som en blandning av bandmask och tusenfoting.......ska se om den vill vara med pÄ bild :skrattar: om den inte lyckas att smita igen

en fÄr tacka för svaret Lasse :P

Postat

Det lÄter som det Àr en borstmask eller fireworm. En del gillar dem inte men de Àr duktiga rengörare ser du en sÄ har du nog flera ;)

Kan var en monster mask ocksÄ, men dÄ fÄr du försöka fÄ med huvudet nÀr du fotograferar.

Finns visa arter som kan ta koraller och "sjuka" fiskar. Dessa blir rejÀlt stora :D

//Daniel

Postat
  • Författare

Har försökt att fotta den allt för snabba masken men har inte fÄtt den att fassna pÄ bild enu.....kanske man skulle ladda kameran med flugpapper sÄ kanske den kladdar fast pÄ bild till slut -skrattar hysteriskt

ang storleken......det lilla jag sÀtt den sÄ kan jag gissa pÄ att den Àr ca 5-6 cm lÄng

Postat
  • Författare

sÄ en liten frÄga till nu....har jag rÄkat ut för glasrosor????? den liksom kryper ut en bit efter lampan slÀcks....lite taskiga bilder men det kanske syns endÄ.

sen vÀxer det som smÄ spretiga buskar...allt detta Àr pÄ samma sten.har lÀst hÀr pÄ forumet om att man ska spruta in kokhett vatten i dom med spruta Ä kanyl....Àr det en bra metod eller finns det annan som funkar bra??

post-5875-14468922255505_thumb.jpg

post-5875-14468922255712_thumb.jpg

sedan pÄ en a sten vÀxer det som gröna blad.....lite nyfiken pÄ vad det kan vara med sÄ klart

post-5875-1446892225593_thumb.jpg

Mvh Timmpa

Postat

Jag har tagit död pÄ min glasrosor genom att ta ur stenen de sitter pÄ och sedan spolat hett kranvatten pÄ"rosorna" i ca 30 s, har inte sett till nÄgon sedan dess:ler:

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Har hört att man kan ta citron saft att spruta pÄ dom med??

ska se i morgon om man kan hitta nÄgot kul att stoppa i karet....kanske dax att putta i en fisk ;) eller tvÄ.....fÄr vÀl ta en tripp till Uppsala och titta vad man hittar -Tummen upp

köpte en turbo sist som Àr helt tokig.den far fram som ett gehu överallt...i gÄr kvÀll nÀr locket va öppet under rengörning av skummaren fick man peta ner den lilla rymmlingen igen :ler:

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.