Gå till innehåll

timmpas hotell


timmpa

Rekommenderade inlägg

Efter som så många andra spenderat tid med att läsa och beundra andras bedrifter och missar kändes det som det får vara läge att prova med ett saltvatten kar....då jag redan har 4 st sötvatten kar i gång fick det bli ett litet clown hotell....men tycker nog att det hade vart lättare med ett ca 200L ist för 60L...men av utrymmes skäl och kraftiga grymtningar av sambon så får det funka tsv ;)

Det första man blev förvånad av va det lätt kassa flödet som kom ur strilröret.

Så kollade pumpens märkningar som endligt tillverkaren skulle leverera 1200l/h

men det tycktes knappt nå ut till halva det flödet......hmmm så med det usla flödet funkade inte den sk inbyggda sumpen som jag tyckte den borde göra.

Har läst i forumet om andras hotell och vad jag läst om så har en del 2 st pumpar

en med uv och en utan på ca 750l/h per pump men i mitt satt det bara en pump på 1200l/h och ett allt för tajt och klent strilrör.....bara fram med lilla borren..hehehe...tog och la extra hål imellan dom som satt standard i samma diameter.....funkar kalas samt att det gick att få ner en liten 550l/h pump till i samma fack med uv.....blev mycket nöjd av resultatet utom att jag tyckte ytan kunde få röra sej en aning mera.Av med röret igen och borrade 2 st 3mm hål om man säger att strilen sprutar sätt fram ifrån kl 5 så hamnade dom 2 andra hålen vid kl 2.Med fullt drag på pumparna nu ligger vatten nivån ganska ok i fack 1 och 2....fack 3 där biobollar/mackaroner ligger är det ca 8-9 cm under än vattnet i karet och fack 4 yttligare 3-4 cm lägre än fack 3...nu är det bra fart på den sk yt avrinningen....har inte pluggat dom andra intagen som sitter standard utan bara dragit igen dom. :P

Det som ska ändras om lite är väl att det får bli ett stril rör till ifrån den extra pumpen med ett par 90 vinklar så det hamnar ut efter den svarta baksidan så den flödar framåt neråt :D

post-5875-14468922130508_thumb.jpg

post-5875-14468922130782_thumb.jpg

post-5875-14468922131026_thumb.jpg

post-5875-14468922131255_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli kul att följa :) såg ut som

Bra lösningar på cirkulationen

Tack :)....Tycker det va lite egendomligt att ha en pump som ska leverera 1200l/h och sedan tro att det flödet skulle komma ut igenom 5-6 st 3,5mm hål i ett rör.....men nu känner jag mej ganska nöjd med cirkulationen :P

Det där karet ser kusligt likt mitt. Bra grejjer! :) Följer med spänning!

hmmm jag tar det som en positiv komplimang då Tack ;)

Har funderat på det där andra tänkta strilen i från den mindre pumpen....kanske man skulle prova sätta hålen i en v-form...mycket svagt utdelat på ett rör med en ca dia på 12mm x 150-200mm...om ni förstår hur jag menar.....vad tror vi om det?? :P

Har bara 3 små sniglar enu som knallar å...ja vad dom nu gör i karet enu efter som jag inte känner mej klar enu på lösningar....lättare att flytta på än att jaga fisk ;)

post-5875-14468922142149_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på det där andra tänkta strilen i från den mindre pumpen....kanske man skulle prova sätta hålen i en v-form...mycket svagt utdelat på ett rör med en ca dia på 12mm x 150-200mm...om ni förstår hur jag menar.....vad tror vi om det?? :P

En intressant tanke, testa. :)

I mitt kar så är både skummaren och uv-röret sammanlänkade med pumpen. Pluggade igen alla hålen på högersidan utom det som sitter överst (avrinning med partikelfilter). Sedan sugs vattnet genom uv-röret och blandas i slutet med luft (går en slang upp över ytan). Blandningen åker in i pumpen som slår sönder luftbubblorna skickar in dem i den del av skummaren där slaggprodukterna sen samlas. Det som får vattnet att här ifrån åka in till nästa kammare är bara ett övertryck i skummarkammaren.

Det enda tråkiga med den lösningen är att pga av den relativt låga genomströmningen så bildas det rätt mycket skit i kammarna. Löser det genom att suga ut det när jag byter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har också ett clownhotell. i mitt strilrör (som nog är samma sort som ditt) så kommer allt vattnet ut längst fram. blev det bättre när du hade borrat extra hål på sidan, mellan de som redan fanns? asså kom det ut mer vatten genom de små hålen på sidan av röret när du borrade fler?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En intressant tanke, testa. :)

I mitt kar så är både skummaren och uv-röret sammanlänkade med pumpen. Pluggade igen alla hålen på högersidan utom det som sitter överst (avrinning med partikelfilter). Sedan sugs vattnet genom uv-röret och blandas i slutet med luft (går en slang upp över ytan). Blandningen åker in i pumpen som slår sönder luftbubblorna skickar in dem i den del av skummaren där slaggprodukterna sen samlas. Det som får vattnet att här ifrån åka in till nästa kammare är bara ett övertryck i skummarkammaren.

Det enda tråkiga med den lösningen är att pga av den relativt låga genomströmningen så bildas det rätt mycket skit i kammarna. Löser det genom att suga ut det när jag byter vatten.

hade en liknande tanke på en sådan lösning men som du skriver sammlas det en massa grejs på dumma ställen...men det e klart det gjorde det med orginal lösningen med :P

tänkte provat olika stril lösningar i dag men tiden rann iväg på annat :)

har också ett clownhotell. i mitt strilrör (som nog är samma sort som ditt) så kommer allt vattnet ut längst fram. blev det bättre när du hade borrat extra hål på sidan, mellan de som redan fanns? asså kom det ut mer vatten genom de små hålen på sidan av röret när du borrade fler?

Du har pluggen i endan kvar va!! :D

såg på mitt rör efter jag tog bort det och lossade ändpluggen(trodde det va helt täppt) att det satt en massa typ borrskägg/grader i dom sista 3 hålen...kolla det. en 10mm borr tog jag som jag snurrade för hand så det blev avgradat på hålen....flödet blir mera men vatten trycket skunker...vet inte om det gör så mycket...som i mitt kar 1200l/h pump och där den sitter har den max tryckhöjd 30-35cm....försökte söka på pumpens data men gick bet på det.

hur har ni det med värmen i karena...jag har inte doppvärmaren kopplad till ut-taget i väggen och har en natt temp på ca 26c och efter lyset vart tänt ett par 3-4 tim i mellan 29-31c....har det extremt varmt i lgh även med fönster öppna och självklart ingen värme på ;)

har på grund av det lagrat ett gäng ½ liter pet flaskor i frysen som är redo :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkla dåligt språkbruk i mitt förra inlägg, men du verkade hajja. Gôtt. :) Om du hittar en bättre lösning så bygger jag nog om det hela. Här om dagen så stoppade jag ner ett gäng rörmaskar i sista karet som jag hoppas kan bilda ett gigantiskt filter. Får se om det gör någon skillnad.

hur har ni det med värmen i karena...jag har inte doppvärmaren kopplad till ut-taget i väggen och har en natt temp på ca 26c och efter lyset vart tänt ett par 3-4 tim i mellan 29-31c....har det extremt varmt i lgh även med fönster öppna och självklart ingen värme på ;)

har på grund av det lagrat ett gäng ½ liter pet flaskor i frysen som är redo :D

Hehe, det kan man ju kalla backup. Vad tänkte du ha för grejjer i karet? 31 grader kan ju både vara dödligt eller nödvändigt beroende på vad du väljer att ha i. Framför allt koraller är ju väldigt temperaturkänsliga.

Jag kör bara med doppvärmare. Tempen pendlar mellan 25-27 grader, vilket är perfekt för mina grejjer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har pluggen i endan kvar va!! :D

såg på mitt rör efter jag tog bort det och lossade ändpluggen(trodde det va helt täppt) att det satt en massa typ borrskägg/grader i dom sista 3 hålen...kolla det. en 10mm borr tog jag som jag snurrade för hand så det blev avgradat på hålen....flödet blir mera men vatten trycket skunker...vet inte om det gör så mycket...som i mitt kar 1200l/h pump och där den sitter har den max tryckhöjd 30-35cm....försökte söka på pumpens data men gick bet på det.

köpte det begagnat och då följde det inte med en ändplugg. för att få mer flöde genom de små hålen har jag satt i en gammal sugkopp i ändhålet. inte så snyggt men det enda jag har till hands just nu. ska nog köpa ett nytt rör eller en plugg om jag hittar det.

angående tempen så är den 25-26 på dagen och ca 25 på natten, utan doppvärmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, det kan man ju kalla backup. Vad tänkte du ha för grejjer i karet? 31 grader kan ju både vara dödligt eller nödvändigt beroende på vad du väljer att ha i. Framför allt koraller är ju väldigt temperaturkänsliga.

eftersom man är fäsk på salt vatten så vet jag inte vad som tål vilken temeratur vad som gäller....men sitter och läser på och tittar vad man kan ha som tål den värmen som är i hotellet.

har för övrigt i dag på prov bara orginal pumpen samt skummaren igång samt lyset(med locket på glänt en ca 5cm) för att se om det blir temp skillnad i karet...för en del av värmen kommer ju ifrån pumparna...sen kanske man skulle kolla på drosslarna till lyset och kanske flytta dom så dom ligger utanför karet.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu ett par timmar senare med en pump+skummare igång och locket på glänt va det 28c

så nu drar jag på nästa pump å kollar om den höjer värmen i karet.

visserligen hade jag i går 3 pumpar + skummare igång 1200,500,350l/h=2050l/h så nor rörde sej det alltid i vattnet.

orginal pumpens märkning stod det att den låg på 21w men visst bör det finnas liknande 1200l/h pumpar som har lägre watt men har kapasitet som den gammla...hittade en med samma l/h som låg på 17w....visserligen är det ju bara 4w som skiljer men uv-c:n som jag andvänder ligger på 5w så om man ser det på det viset så om man byter ut den gammla från 21w till 17w och har uv-c:n på 5w har jag bara plussat på 1w imot orginal..22w ist för 26w....äh en blir galen av att räkna ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

okej en liten uppdatering....här är den första strilen och den verkar göra det jag tyckte saknades... ska bara hitta en bättre lösning på plugg;)

sen har det dykt upp små små saker på rutan ser ut som vita prickar ca 1-2 mm

och med förstorings glas ser det ut som det sitter tentakler på dom i fram????

kan det vara turbos tro....för det och rörmaskar är det ända som jag vet finns levandes i karet.....försökte ta en bild på det men kameran klarade inte denna mackro uppgift :smiley13:

post-5875-14468922181775_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad ska du ha för fisk i?

vet i nu läget inte om jag vill ha fisk....har funderat på om man bara skulle ha pepparminträka,ermitkrabba,sjöborre...ja lite lägre djur....tycker att clown fisk ser rätt trist ut :smiley9: men tålig om jag förstått det rätt.. får se vad som känns rätt nu när alla värden och cirkulationen ser ut att hålla måttet

sen skulle det vara kul med lite koraller så klart....:smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha ja då blev det ett oplanerat köp av Ls...men det följde med lite gosaker som

tex små vita sjöstjärnor och en sorts stjärna med långa smala ben...vet inte vad den heter...små turbosar...sen såg jag en liten vit räka ca en tim efter lyset släcktes när jag lyste med ficklampan

post-5875-14468922185191_thumb.jpg

post-5875-14468922185496_thumb.jpg

post-5875-14468922185762_thumb.jpg

post-5875-14468922185945_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha är det så dom heter....ska vara nytto djur om jag förstått det rätt...hoppas jag iaf för det är säkert ett 50-tal av dom :) dom har även flyttat in i mina gammla stenar i nästan alla håligheter.....fick så bra deal på stenarna så jag fick starta ett till kar i natt när jag kom hem...hade dock bara en 62L kub ledig så där ligger det en ca 14 kg sten med likadana invånare....tur att man blandat salt för ett byte i hotellet som gick åt.....sambon såg ju lagom glad ut när hon klev in i vardagsrumet i morse hehehehe ;)

kastar med en bild på det med...får la starta en tråd om det lite senare om man har det kvar :x

post-5875-14468922187688_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaha se där....vad kul att hitta en sådan bara så där helt appropå :ler:

har hittat flera små räkor med idag när jag plaserade om stenarna.

en fråga bara....matar typ inget idags läget....eller jo ett par flingor som jag smular sönder varannan var tredje dag.....finns enu så länge bara turbos,ormstjärnor...och räka...hehe och en skivanimon tydligen :P

hur ska jag göra med matning...typ av föda nu när det fanns en sådan krabbat med i karet ?? :smiley22:

sen såg jag idag att det förutom rörmaskar även fanns en...ja såg ut som en blandning av bandmask och tusenfoting.......ska se om den vill vara med på bild :skrattar: om den inte lyckas att smita igen

en får tacka för svaret Lasse :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som det är en borstmask eller fireworm. En del gillar dem inte men de är duktiga rengörare ser du en så har du nog flera ;)

Kan var en monster mask också, men då får du försöka få med huvudet när du fotograferar.

Finns visa arter som kan ta koraller och "sjuka" fiskar. Dessa blir rejält stora :D

//Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har försökt att fotta den allt för snabba masken men har inte fått den att fassna på bild enu.....kanske man skulle ladda kameran med flugpapper så kanske den kladdar fast på bild till slut -skrattar hysteriskt

ang storleken......det lilla jag sätt den så kan jag gissa på att den är ca 5-6 cm lång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så en liten fråga till nu....har jag råkat ut för glasrosor????? den liksom kryper ut en bit efter lampan släcks....lite taskiga bilder men det kanske syns endå.

sen växer det som små spretiga buskar...allt detta är på samma sten.har läst här på forumet om att man ska spruta in kokhett vatten i dom med spruta å kanyl....är det en bra metod eller finns det annan som funkar bra??

post-5875-14468922255505_thumb.jpg

post-5875-14468922255712_thumb.jpg

sedan på en a sten växer det som gröna blad.....lite nyfiken på vad det kan vara med så klart

post-5875-1446892225593_thumb.jpg

Mvh Timmpa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har hört att man kan ta citron saft att spruta på dom med??

ska se i morgon om man kan hitta något kul att stoppa i karet....kanske dax att putta i en fisk ;) eller två.....får väl ta en tripp till Uppsala och titta vad man hittar -Tummen upp

köpte en turbo sist som är helt tokig.den far fram som ett gehu överallt...i går kväll när locket va öppet under rengörning av skummaren fick man peta ner den lilla rymmlingen igen :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...