mallan Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 Hejhej, köpte ett akvarium för tre dagar sen och testade värdena igår. då va PH väldigt lågt, Kalcium och Nitrate var högt. Skummaren va inte på men sen när jag satte på den va PH bra igen.Sen böt jag vattnet men då dog anemonen nitrate och kalcium är fortfarande högt, hur sänker jag det? vill inte att fisken i akvariumet ska dö den med Citera
Krillo Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 Hej Malin,Vi börjar från början - köpte du akvariet begagnat med fisk och djur? Eller är det ett nytt akvarium med nytt saltvatten, nyköpt sten etc? Citera
mallan Postat 24 maj 2011 Författare Postat 24 maj 2011 Köpte det begangnat med fisk och djur! Citera
Krillo Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 Hur stort vattenbyte gjorde du, vilken salthalt lade du dig på? Citera
mallan Postat 24 maj 2011 Författare Postat 24 maj 2011 Ungefär 30% hade samma salthalt som vattnet innan 0,025har ingenaning om vad som hände men jag lovar anemonen såg jätte död ut, hängde med armarna och såg lite grå ut, har precis sätt han vakna från de döda och han ser ut att må bra, kan andas ut lite nu!men vatten värdena är fortfarande lite knas! ;/ Citera
mallan Postat 24 maj 2011 Författare Postat 24 maj 2011 även om vatenvärdena är jätte bra? ena sakunden ser han ut att må jätte bra, andra halvdöd! så det är helt normalt? Citera
Ragman Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 sekunder brukar det ju inte va. men min drar ihop sig ibland på natten. dagen efter e den fullt utfälld igen Citera
mallan Postat 24 maj 2011 Författare Postat 24 maj 2011 Låter som något liknande med min! vilken tur jag trodde den skulle dö eller något! Citera
Lasse Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 Vad har du för värden? Vad är det som du bedömmer som höga värden av kalcium och nitrat? vad är pH:t?MVH Lasse Citera
mallan Postat 24 maj 2011 Författare Postat 24 maj 2011 ph är nu 8,2 nitratet är ungefär 50 & kalcium ungefär 500 Citera
Lasse Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 Inga panikvärden. Nitraten är svåmätt men om du gör några täta vattenbyten de närmsta veckorna och mata väldigt försiktigt så ordnar du upp nitratvärdena. Byt 20 liter var fjärde dag exempelvis under 2 veckor - sedan går du över till att byta 20 liter varje vecka så är snart nitratvärdet under kontroll. Kalciumet är inget att panika över - det justerar in sig med tiden också. pH:t är i det närmaste perfekt.MVH Lasse Citera
mallan Postat 24 maj 2011 Författare Postat 24 maj 2011 Tack så mycket för svarat, nu blev ja lite lugnare! men jag tänkte om jag tömmer 20 liter kommer den levande stenen över ytan & den sitter några skivanemoner på den, gör det något? Citera
_Manne_ Postat 24 maj 2011 Postat 24 maj 2011 Tack så mycket för svarat, nu blev ja lite lugnare! men jag tänkte om jag tömmer 20 liter kommer den levande stenen över ytan & den sitter några skivanemoner på den, gör det något?För en kort stund gör det inget. Men passa på att göra det när lampan är släckt.Mvh manneSent from my iPad 2 using Tapatalk Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.