Gå till innehåll

Dåligt vattenvärde


mallan

Rekommenderade inlägg

Hejhej, köpte ett akvarium för tre dagar sen och testade värdena igår. då va PH väldigt lågt, Kalcium och Nitrate var högt.

Skummaren va inte på men sen när jag satte på den va PH bra igen.

Sen böt jag vattnet men då dog anemonen :( nitrate och kalcium är fortfarande högt, hur sänker jag det? vill inte att fisken i akvariumet ska dö den med :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär 30% hade samma salthalt som vattnet innan 0,025

har ingenaning om vad som hände men jag lovar anemonen såg jätte död ut, hängde med armarna och såg lite grå ut, har precis sätt han vakna från de döda och han ser ut att må bra, kan andas ut lite nu!

men vatten värdena är fortfarande lite knas! ;/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga panikvärden. Nitraten är svåmätt men om du gör några täta vattenbyten de närmsta veckorna och mata väldigt försiktigt så ordnar du upp nitratvärdena. Byt 20 liter var fjärde dag exempelvis under 2 veckor - sedan går du över till att byta 20 liter varje vecka så är snart nitratvärdet under kontroll. Kalciumet är inget att panika över - det justerar in sig med tiden också. pH:t är i det närmaste perfekt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för svarat, nu blev ja lite lugnare! men jag tänkte om jag tömmer 20 liter kommer den levande stenen över ytan & den sitter några skivanemoner på den, gör det något?

För en kort stund gör det inget. Men passa på att göra det när lampan är släckt.

Mvh manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...