Gå till innehåll

Ozon via skummare


Sardellen

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag vet att det går köra ozon via luftintaget i skummaren, men det kan påverka skummaren och missfärga plasten.

För att detta inte ska bli en fråga om ozonsäker plast eller ej så är min fråga om man kan köra i ozonet i sumpen via en luftpump och syresten.

Hur gör ni som använder ozonisator. ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör via skummaren men bara mycket låga nivåer, kanske 5 mg/h för att hålla vattnet fritt från gulämnen. Du kan ju alltid bygga en ozonreaktor med en liten pump med dysa (venturi) om du inte vill köra i skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Jag vet att det går köra ozon via luftintaget i skummaren, men det kan påverka skummaren och missfärga plasten.

För att detta inte ska bli en fråga om ozonsäker plast eller ej så är min fråga om man kan köra i ozonet i sumpen via en luftpump och syresten.

Hur gör ni som använder ozonisator. ?

Jag kör via skummaren men det sliter hårt på materialet. Fått byta inre delar redan en gång på 2 år. Visst kan du köra via "syre"sten och luftpump men inlösningen av ozon i vattnet blir sämre, betydligt sämre. En variant är att köra via en injektor (läs diffusor), dvs en sådan där mojäng man sätter på utblåset på en pump för att suga med luft. Jag har någon gång använt ett EHEIM kraftpaket och ozon kopplat på luftslangen till diffusorn. Man får bara köra med låga nivåer eftersom "inlösningen" av ozon i vattnet blir väldigt bra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era tips.

Som vanligt har jag sugit åt mig tankar och ideér.

Jag har läst om lite olika lösningar och får se hur jag går till väga.

Att köra via skummaren sliter som Lasse säger. Det andra jag är lite orolig för är att skummaren inte får tillräckligt med luft då ozonisatorn sitter på insuget och stryper lite.

-Kanske man ska köra med en T-koppling. ( jag har en Deltec APF 600 )

Diffusorlösningen var ny för mig, men ganska smart.

Jag har även läst om en lösning med ett PVC-rör och syresten liggande i det. Röret skulle ligga i sumpen med ca 45 graders vinkel och sen en luftpump till det.

Nu återstår att se hur jag gör.

Tack för era svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...