Gå till innehåll

silikon


martin555

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har skaffat ett kar som jag tänkte silikona om. Jag har aldrig gjort det tidigare men tänker göra ett försök. Min fråga är nu om jag ska ha svart eller transparant silikon? Jag tycker att svart är mycket snyggare men har hört att det ska vara svårare att få bra. Alla tips välkomnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgen är en smaksak. Jag gillar också svart.

Att applicera silikon är (som allt annat) en konstform. :)

En del använder träpinnar för att jämna ut, andra fuktar sitt finger. Det är knivigt i början, men provar man några gånger blir det lättare.

Prova dig fram. Öva på några kartongbitar, brädlappar, etc. först och när du känner dig redo ger du dig på "the real thing".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är jag ute och cyklar smiley29.gif eller är inte alg-tillväxt-faktorn på fogarna en av svarta variantens fördelar? Eller har jag drömt ihop det? Inte för att det är en sån stor yta, men....

Jo det stämmer också. Jag är däremot inte säker på omdet växermindre alger påsvart, eller om detbara inte syns lika bra. Nån somhar koll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tipsnär du silikonar är att dutejpar intill hörnet, lägg på silikonet, dra med ett fuktat finger längs med strängen, dra bort tejpen försiktigt och dra en sista gång med fingret för att släta ut ordentligt. Det funkar bra att fukta fingret med lite spytt smiley1.gif

Tejpen ser ju till att då får ensnygg och betydligt rakare limning än vad du skulle få utan tejp. Se oxå till att du drar hela strängar och inte avbryter mitt i. Och framför allt! det blir inte bättre om man drar i mer silikon, det skall vara precis så det tätar och det är ju framförallt silokonet i fogen som tätar, inte det som man kladdar utanför smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är jag ute och cyklar smiley29.gif eller är inte alg-tillväxt-faktorn på fogarna en av svarta variantens fördelar? Eller har jag drömt ihop det? Inte för att det är en sån stor yta, men....

Jo det stämmer också. Jag är däremot inte säker på omdet växermindre alger påsvart, eller om detbara inte syns lika bra. Nån somhar koll?

Algtillväxten syns mindre på svart silicon, har man gjort rent med T-Röd tex så kan man få efekten att det kryper alger under siliconet! Så använd aciton som rengöring vid limning...T-Röd lämnar en liten hinna kvar som gör att siliconet inte fäster 100%!...

MVH/Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Ferm för tipset, så får det bli.

hbmannen: Jag har nu varit och handlat något som heter Parasilico på en akvarieaffär i Örebro. Såg ditt inlägg lite för sent tyvärr. Hoppas att det funkar bra ändå( det är ju trots allt små fiskar på tubensmiley4.gif). Jag slänger upp lite bilder sen allt eftersom det blir klart med mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley1.gifIngen aning om hur man böjer rätt! Men det man faktiskt gör i de flestafall är att man limmar eller sammanfogar material med just silikon smiley1.gifoch ibland tätar.

Det är nog inte fel att iaf. täcka aluminiumytantill skydd motsaltvattnet, sedan om man väljer färg/lack eller silikon spelar nog mindre roll. Det är väl bara lite lättare att klena på silikon smiley1.gifMen det finns nog en del som bara kör med alu-kar som vanligt och det fungerar säkert om man bara är noga med att torka bort saltbeläggningar ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

va jag har hört i ett gäng butiker så ska detta lim klara 20% mer påfrästning innan brytning än något annat lim + att det går att limma under vattenytan med det, för det härdar även under ytan

det där lät ju som om ja var säljare för casco smiley37.gif

Har du limmat ett akvarium själv med detta eller ? "Ett gäng butiker" ?

Mvh/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...