Majki01 Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Jag har en maxspect 160w armatur g1 . Och skulle byta några blåa dioder som inte fungerar öppnar armaturen och ser att det är lättare sagt än gjort. Det måste ju löddas en massa . Men dioderna jag har liggandes ser ut så här ?? Dom går med andra ord inte att använda??? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Bara fram med löd kolven o fixa till.. Sök på youtuben så hittar du info om hur du gör. Finns nog länk på fish street också.. Par minuter så är du klar.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 lödda kan jag.. men kan jag använda dom dioderna som inte hör till den rampen igentligen? dom ser ju rätt annorlunda ut! vet inte ens vilken sort det är om jag ska va ärlig. Citera
mikoto Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Har du specifikationerna på de nya dioderna? Har de samma krav så fungerar de antagligen fint även om de inte är likadana, men som sagt, specs. Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 nope står inget på förpackningarna heller. mer än maxs Citera
Janne68 Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Det lite märkliga är den lilla kretsen som sitter på "stjärnan", Har den inbyggd strömbegränsnings tro!? Vart har du köpte den ifrån? Citera
mikoto Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Tja, det verkar ju vara orginal ersättare och de verkar köra på strax över 3V och 700mA enligt det här ställer: http://www.aquashoponline.com/29-maxspect-3w-high-power-led-bead-red.htmlSå då är det bara att köra på det sättet. Du kan väl med fördel använda den lilla kontakten som sitter på med en sladd. Så antingen sätter du dit en likadan kontakt i andra änden, eller så klipper du av kontakten och löder dit sladdarna från den ersatta dioden på kontakt sladden. Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 Om man kollar versionerna i G1 och G2 så har G2 chip som dom jag har liggandes.. där man bara pluggar i o pluggar ur dioden vid byte som ni ser på mitt nya chip. medans g1 måste man lödda av och lödda på. Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 Störigt att det är just 3 blåa som lagt av!! Nu lyser det för VIT för mina ögon! vill ha det lite glittriga blåa med och 3 dioder gör endå mycket. Citera
mikoto Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Det måste väl göra ganska mycket att tre dioder lagt av? För det måste ju bryta en serie. För serierna är väl inte så korta att de bara är på tre dioder styck?Jag rita en hemsk bild då jag hade tråkigt :-)Det är bara börja löda, du slipper ju löda på dioderna i sig så det är ju inte så svårt. Krympslang med bara. Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 Äh då får rampen ligga o skräpa ett tag tills det finns tid att åka o köpa nu kolv o tråd. Träna upp mig lite först också. Inte löddat sen jag sluta sen jag sluta som svetsare för 1 år senSent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Äh då får rampen ligga o skräpa ett tag tills det finns tid att åka o köpa nu kolv o tråd. Träna upp mig lite först också. Inte löddat sen jag sluta sen jag sluta som svetsare för 1 år senSent from my iPhone using TapatalkSkicka ett mail till Eric på fish street o hör så inget blir galet att köra g2 chip på g1 ramp..Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 Aa ska göra det och be han skicka g1 om det inte gårSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 Hade man inte kunnat ersätta dom med dessa? http://www.rapidled.com/servlet/the-128/CREE-XP-dsh-E-Blue-3W/DetailEDIT: äh såg nu att det va cree.. störigt. Citera
_Manne_ Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Hade man inte kunnat ersätta dom med dessa? http://www.rapidled.com/servlet/the-128/CREE-XP-dsh-E-Blue-3W/DetailEDIT: äh såg nu att det va cree.. störigt.Hade säkert funkat bra , bara tänk på att den dioden är blue , inte royal blue , finns där med.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 Vad är skillnaden på royal blue och "blue" ? Citera
_Manne_ Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Vad är skillnaden på royal blue och "blue" ?Har inte sett en vanlig blå live , det som finns i rampen är royal blue, våglängd runt 450nm om jag mins rätt. Från Semi LEDs , bör inte vara några problem o byta till cree.. Edit , det är den våglängden som får korallerna att fluocera som vi vill.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 Okej och sista frågan cree vs vanliga? Bara livslängden som är skillnaden? Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Okej och sista frågan cree vs vanliga? Bara livslängden som är skillnaden? Sent from my iPhone using TapatalkCree själva säger att deras ger 15% mer ljuse för samma watt..Mvh Manne.Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 ah ok! Blev lite smått utdrygad av att 3 ledar inte fungerar! och nu när jag endå skruvat isär hela skiten o får köpa nya LED..Då borde jag ju lika bra kunna ersätta ALLA led i armaturen till CREE från rapid led:)Vilka vita är det jag ska ta från rapid? Citera
_Manne_ Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Mitt tips är dock fortfarande kolla med Eric , han brukar lösa problem snabbt. Har själv haft strul med en PS från maxspect som Eric fixade på fyra dagar från HK. Utan kostnad.Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
_Manne_ Postat 31 maj 2011 Postat 31 maj 2011 Cool white. 3w Xp-g , om jag mins rätt nu Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 aa jag pratar faktiskt med han nu! Och dom LED från g2 fungerar till g1 också. Men nu är jag endå sugen på att byta ut alla till Cree! och samtidigt köpa linser från rapid led också! om rampen ska stå i en kub med lyset rakt ner vi säger 50*50*50 kub! Vilka linser borde jag köra på då? Citera
Majki01 Postat 31 maj 2011 Författare Postat 31 maj 2011 Cool white. 3w Xp-g , om jag mins rätt nu Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk3700-5000 kelvin bara? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.