Gå till innehåll

Adam's 112 liters med 54 liters sump


VivaLaAdam

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta en tråd där ni kan få se mitt kar och jag kan ställa frågor såhär långt.

Akvariet är ett klassiskt 112 liters med 54 liters sump.

Det har varit igång i cirka en månad nu, och det är rätt snålt med koraller och levande.

Tekniken är följande:

Skummare: TMC V2 120

Cirkulation: SEIO 530 & returpump

Innerfilter: Ett litet 400 l/t för eventuell aktiv kol användning

Doppvärmare: 100 w

Ljus: Egenbyggd LED

Levande är följande:

3 Chromis viridis

3 Eremiter

4 Astreasniglar

1 Sandvändande sjöstjärna

Lite fraggade mjukkoraller

post-5865-14468922291893_thumb.jpg

Jag har en del frågor om några saker.

Kan det vara så att eremiterna sliter ut varandra ur varandras skal, för från början hade jag fem? Även två turbos har dött och jag misstänker eremiterna.

På mina gröna skivanemonerna sätter det sig några små orangea plattmaskar, någon som vet vad det är?

Kom gärna med kritik.

Ha det bra!

post-5865-14468922290878_thumb.jpg

post-5865-14468922291095_thumb.jpg

post-5865-14468922291292_thumb.jpg

post-5865-14468922291481_thumb.jpg

post-5865-14468922291695_thumb.jpg

post-5865-14468922292096_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint kar :-) Vad är måtten på visningsakvariet? Hur många LEDs har du med, vore roligt med lite mer specifikationer.

Jag gillar dina stora snäckor, de ser tjusiga ut. Ska nog försöka hitta några roliga snäckor själv.

Lite trist med dina eremiter där, av vad jag läst så kan de nog vara skyldiga till beståndsminskningen. De kan nog mörda ganska skoningslöst om de anser att de behöver ett nytt hem och hittar ett de gillar som någon annan redan äger. Det bästa är nog att ha ett ganska schysst lager i karet av tomma skal i lite varierande storlek.

Jag har bara tre eremiter och de har inte bråkat något, fast de har å andra sidan på pricken lika stora skal och jag har slängt i lite blandade tomma skal med. Det känns spontant som att det lättare blir problem om man har ett lite större antal eremiter än ett fåtal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måtten är 80*40*35.

Ja, jag skaffade lite tomma skal idag och la ner.

Jag har en fråga till som jag glömde innan, skulle det fungera med "vanliga" högintensiva-LEDs från till exempel kjell som belysning istället för rapid-LEDs 3w? Bara en tanke för framtida projekt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, schysst. Då har ditt kar exakt samma mått som mitt kar då :-) Då blir det lite roligare att jämföra proportionsmässigt.

Jag har inte forskat något vidare inom LEDs men det brukar alltid rekommenderas att man använder power LEDs till byggena. Antagligen har det att göra med att man behöver ganska många LEDs för att ge ett ljus som motsvarar en power LED vilket gör byggena komplexa och jobbiga. Men går gör det nog, om du hittar LEDs som ger "rätt" ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LED'sen har jag ingen aning om. Men det är nog kameran som förstör det, det ser riktigt snyggt ut i verkligheten (tycker jag iallafall). Korallen som sitter där är en Lobopython och ja den slår ut mer, men jag antar att den inte mår riktigt bra. Däremot växer Kenyaträdet som bara den, likaså skivanemonerna och xenian.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut på samtliga bilder som att du har väldigt koncentrerat ljus på ett fåtal platser i karet (ser tydliga ljusare områden i bottensubstratet), men det kanske bara är en synvilla, precis som du skriver...

Hur har din uppstart sett ut? Har du tagit över karet så att allt redan var inkört, eller har du haft egen inkörningsperiod? Vet du varifrån stenen kommer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...