Gå till innehåll

Hjälp med min anemon


Guest Andersson

Rekommenderade inlägg

Guest Andersson

Hjälp min anemon började nu får någon dagsen att flytt apå sig.han har alltid suttit stilla på samma ställe men int elängre han har gått upp och satt sig på mitt rör som komer från returpumpen han hänger typ uppochner.. Hur gör man får att ta bort en sådan dom sitter väl som berget där...... HJÄLP kan man locka ner han igen varför flyttar han på sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner flyttar på sig för dom inte trivs där dom sitter. Han har antagligen hittat något som han gillar bättre, tex mer strömmande vatten, mer eller mindre ljus. Sitter dom på plast eller glas brukar det inte vara något större problem att pilla loss dom. Sitter dom på LS kan det vara värre. Jag har läst att man kan lägga en isbit på foten för att få den att släppa, men den metoden har inte fungerat för mig.

Man kan lura anemonen att sitta still genom att sätta den på ett sådant ställe att när den flyttar på sig ska den hamna i mindre strömmande vatten och sämre med ljus, Själv bråkar jag inte med mina anemoner utan bara konstaterar att dom sitter där dom sitter. Om man har en anemon som vandrar mycket ska man se till att ha någon form av filter på pumpinsugen, annars så fins det risk att anemonen släpper taget och hamnar där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fel ljus, fel cirkulation är orsaken (största )till att den flyttar sig. den sätter sig där dessa kriterier är bra.min stora Magnifica vandrade om kring i veckor innan den satte sig till ro. men men det är väl inget som säjer att den inte ska börja vandra igen. har du tex satt dit nya lampor eller annat så kan de störa den och den börjar vandra

Mvh Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andersson

Tack för svaren ska test alit eoplika sake rnu.För det ser lite knepigt ut där den sitte rnu=) Mina clowner osm bor i den får ju simma upp in i den för att komma in ser väligt illa ut... ska se vad som hjälper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren ska test alit eoplika sake rnu.För det ser lite knepigt ut där den sitte rnu=) Mina clowner osm bor i den får ju simma upp in i den för att komma in ser väligt illa ut... ska se vad som hjälper
För sjutton.. Rengör mellanslagstangenten..smiley2.gif. Är ju helt omöjligt att se vad du skriver.

(Är du dyslexier ber jag på förhand om ursäkt, själv har jag ingen för min stavning.. )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En sak som jag har provat är att man placerae anemonen på stället man ville ha den på sedan gäller det att hindrahonom att flyta vidare utan att röra vid den en längre period,tillvägagången är att hålla honom mellan handflatorna utan att man rör den alldeles för mycket och i och med att du spärrar av vattenströmmen med dina händerdem brukar de suga sig fast efter några minuter.

Nugäller det att lura honom till att stanna kvar vilket du gör genom en härlig räkbit, mata honom så fort det är möjligt(efter en timme eller så). mata honom (initialt)varannan eller var tredje dag därefter, får han tillräcklig med mat ,ljus och strömt vatten då finns det ingen anledning för honom att flytta på sig

Har provat metoden själv ett par gånger och de sitter kvar där jag satte dem än idag.

mvh reza

och lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...