Neostar Postat 13 juli 2011 Postat 13 juli 2011 Nu har det hänt något i mitt kar, alla stenarna har blivit bruna typ och så har det kommit mossa på dem. Vad har hänt ? Vad ska ja göra ? Köpa ny eller ?Är redan på väg att ge upp för nu ser det förjävligt ut *SNYYYYFT* Citera
Maglofster Postat 13 juli 2011 Postat 13 juli 2011 Kiselalger antagligen. Kommer i nystartade kar. Försvinner enfter några veckor. Har för mig du har ett nystartat kar? Citera
Neostar Postat 13 juli 2011 Författare Postat 13 juli 2011 Så kiselalger gör stenarna bruna ? Karet är nystartat, jag får hoppas att du har rätt. Se. Har det kommit som vita tunna kvistar ur stenarna, vad är det ?Kan man göra något för att stenarna ska återgå till sina fina vita/lila färger fort ?P.S. Tack för att ni kunniga hjälper oss dumstrutar/nybörjare , utan er hade man lagt ner på en gång Citera
Colan Postat 13 juli 2011 Postat 13 juli 2011 Du har ju precis startat akvariet, detta ingår i den initiala cykeln, står i varenda uppstartsguide. Lite orolig för din fisk du redan planterat men tror nog det ska gå bra ändå. Tålamod min vän Kort ur Daniel Knop's bok om inkörningsfasen:(utgår ifrån dag 10, när LS stoppas i)Vecka 1-3 KiselalgerVecka 2-4 BlåalgerVecka 3-10 Gröna trådalgerVecka 8-19 Röda kalkalgerEfter dag 45 borde alla bakterier och alger ha hittat sin balans, nu är läge att besätta akvariet. (förutsatt att värdena är bra)mvh Colan Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.