Gå till innehåll

FAQ om fotografering


Martin_P

Rekommenderade inlägg

FAQ om Fotografering

Slutartid

Är den tid som man belyser filmen/Bildsensor, mäts i tusendels (1/1000)-, hundradels (1/100)-, tiondels

sekunder (1/10) eller hela sekunder.

Vanligt intervall som en systemkamera kan hantera är 1/2000 s

till 30 s och visas värderna visas till vänster i kamerans display och sökare

På kamerans display eller i sökaren visas slutartiderna som 2000 för 1/2000 s och 1" för en (1) hel

sekund. Om man vill ha längre tider är 30s så kan man ofta använda funktionen Bulb.

Bländare

Reglerar vilket skärpeområde (skärpedjup) en bild skall ha i förhållande till motivet och rådande

ljusförhållanden. Bästa intervallet för bländare är 8-11.

Hela bländarsteg är 2.8, 4.0, 5.6, 6.7, 8, 11, 16, 22

Bländare 22 har en mindre bländaröppning i objektivet än 2.8 och kallas därför för en mindre

bländare. (Bländare 22 släpper in mindre ljus genom objektivet än bländare 2.8).

Om man vill åstakomma ett mindre skärpedjup så använder man sig av en större bländare. OBS!

Beroende på brännvidden så åstakommer man olika stort skärpedjup. Ett teleobjektiv ger mindre

skärpedjup och en oskarpare bakgrund än ett normalobjektiv.

Ljusmätning

Dagens moderna systemkameror och kompaktkameror har inbyggd ljusmätare i kameran som mäter

ljuset på ett föredömligt sätt genom objektivet.

Avancerade systemkameror kan man ändra ljusmätningen som utsnittsmätning, spotmätning, där

man kan ändra med hänsyn till motiv och objektiv.

Men det finns även lösa ljusmätare (exponeringsmätare) samt ljusmätare som kan mäta och tolka

blixtljus.

Tips

För att få en bild fri från rörelseoskärpa vid frihandsfotografering ska slutartiden vara kortare än milimentern du använder på objektivet.

Alltså zommar du max med ett 300millimeter objektiv ska slutartiden vara

1/300s eller snabbare

Kontrollera skärpan

På flertalet systemkameror kan man kontrollera aktuellt skärpedjup genom att använda en

Nerbländningsknapp som i regel är placerad i närheten av objektivet. Mät ljus och ställ in skärpa och

tryck sedan in knappen. Då bländar kameran ner ca två steg (bilden blir mörkare och ger en tydligare

bild hur bilden kommer att bli). OBS! Bilden kommer inte att bli mörkare än vad den var innan knappen trycktes in.

Oskärpa, Skakningsoskärpa

Är att man inte kan hålla kameran still under tiden man fotograferar ett motiv. Det kan bero på för

lång slutartid i förhållande till objektiv och ljus.

En grundregel för att undvika skakningsoskärpa är att slutartiden skall vara lika lång som objektivets

brännvidd; Vid 28 mm brännvidd bör man ha 1/30 dels sekund som slutartid och vid 70 mm

brännvidd bör man ha 1/90 dels sekund som slutartid.

Både Nikon och Canon har bildstabilisatorer på vissa objektiv som motverkar skakningsoskärpa.

Finns även på många videokameror, se även under objektiv och Bildstabilisator.

Rörelseoskärpa (Kreativ oskärpa)

Är när motivet rör sig så att bilden blir oskarp.

Om detta utnyttjas så bör någon eller några detaljer i bilden vara skarp

Detta åstadkommer man med längre slutartid beroende på föremålets hastighet.

TIPS! Med hjälp av blixt kan man fotografera på längre slutartider och få motivet eller delar

av det skarpt genom att blixten fryser motivet.

Komponering

Tänk på förgrund, mellangrund och bakgrund. Speciellt viktigt vid lanskapsfotografering.

Gyllene snittet

Gyllene snittet är en gammal regel.

Med detta menar man delar upp bilden i 2/3, 3/5, 5/8 etc.

Tanken är att man lägger bildens viktigaste del just där denna skärning går.

Om man gör detta skall man ”automatiskt” få en behaglig bild att se på.

För att göra det enkelt kan man dela upp bilden på följande sätt:

Där skärningen går, där ska ni ha objektet, pluspoäng blir det ifall det finns

en diagonal genom dessa skärningar (som i exemplet)

Gyllene snittet kan även räknas ut exakt så här:

Om vi kallar sträckan ABC där AC är hela sträckan och B är en punkt någonstans längs sträckan, ska sträckan BC förhålla sig till AB som AB förhåller sig till AC. Alltså: BC/AB = AB/AC.

Ett enklare sätt, (tycker jag som är dålig på matamatik), är att istället använda passare och linjal och rita upp delningen såhär:

Gyllene rektangeln

Ett annat sätt att jobba med gyllene snittet är utifrån en s.k. gyllene rektangel. Rita såhär:

ABCD är en kvadrat. Dela sträckan CD på hälften så får du punkten E. Sätt passarens nål i E och rita ner från B tills CD:s förlängning skärs i punkten F. AGCF är nu en gyllene rektangel. Det gyllene snittet ligger i punkten D. Man kan sedan fortsätta att rita gyllene rektanglar inuti varandra som ryska dockor. Se den sträckade linjen. (källa om gyllene snittet http://www.skenbild.se/html/html1/html2/ar...ar/gyllene.htm)

Objektets ”rörelseriktning”

Nästa sak man rekommenderar är att tänka på rörelseriktningen i bilden.

Detta brukar man kombinera med gyllene snittet regeln.

Gör man detta får man en ”korrekt” bild. När man behärskar och förstår dessa tankar är det dags att gå vidare. Vad händer om jag bryter mot reglerna? Blir bilden med spännande?

Vrida kameran

Jag ser mer och mer bilder där horisontal / vertikalplanet inte ligger ”rätt”. Alltså att fotografen vridit på kameran. Detta gäller mycket bilder i dagstidningar och modebilder. Genom att göra detta så kan man skapa spännande effekter. Jag är lite konservativ och är inte helt såld på detta.

Mönster

Något som är ett ganska enkelt sätt att skapa en spännande bild är att leta efter mönster i naturen. Detta gäller lika mycket natur- som äventyrsfotografering. Ett sätt att hitta mönster i naturen är att gå lite närmare eller genom att använda tele och zomma in delar. I äventyrsfotografering kan det vara mönstret i isen där skidskoåkarna glider fram.

Vitbalans

Många gånger när man varit ut och fotat digitalt och laddar över bilderna i datorn upptäcker man att nivåerna i färgerna behöver justeras.

Varför?

Olika ljus har olika färg. Det är helt enkelt inte helt vitt.

Glödlampor har annat ljus än lysrör. Molnigt och soligt ljus har lite olika färg. Därför blir reflektionen av objekt olika i olika ljus. Färgen styrs utav värmen i ljusets källa och mäts i Kelvin.

Våra ögon kompenserar alltid för detta automatiskt. Men även en kamera som tar en stillbild måste kompensera för detta. Detta sker i alla kameror automatiskt men är precis som med exponering inte ofelbart. Framförallt när du fotar något med en dominerande färg - T.ex. grönt gräs eller rosa ansikte.

Därför finns det också olika film i vanliga kameror för inomhus och utomhus bruk.

Vanliga problem:

•Foto taget inomhus med vitbalans för utomhusljus: Gul-grönt färgstick

•Foto taget i skuggan med vitbalans för solljus: Blått färgstick

•Foto på med utomhusfilm inomhus: Grön eller orange stick.

Hur kommer man i bukt med detta då?

Jo på de flesta kameror finns ett par förinställda lägen man kan välja på, T.ex. solljus glödlampa, lysrör etc.

Men det säkraste sättet är att använda sig av manuell vitbalans.

För att ställa in manuell vitbalans ska man helst enligt proffsen använda sig av ett 18% gråkort.

Dessa är ganska dyra och den gång man glömmer det står man där.

En nästan exakt metod som de flesta kör med, amatörer som proffs är ett vanligt vitt papper.

(Har man inte det funkar nästa allt vitt, snö en vit mössa etc.)

Det du gör är att hålla pappret mot den riktning du ska fota, ska du fota en modell kan modellen med fördel hålla upp pappret.

Zooma in på detta papper och använd det som referens för vitbalansen. (Läs i din kamera manual)

När man behärskar vitbalansen kan man göra mycket roligt.

Det är inte alltid den verklika ljusåtergivningen som är den mest dramatiska.

Att ta med ”fel” vitbalans gör många, och många gånger är vackrare kort med fel vitbalans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett trevligt initiativ, men jag tycker att du ska ta bort inlägget direkt och fixa till det innan du lägger ut det igen.

Jag vet inte hur mycket som är dina egna ord och hur mycket som är "klippt" från andra, men så länge det åtminstone till delar består av andras material är det inte snyggt. Om du har fått Ingemar Edfalks gokännande att använda hans text ska källan stå. Om du inte fått hans godkännande bör du inte lägga in den i en egen text.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tagit bort länken.

Resten av dessa ord har jag fullt godkännande att använda då jag själv har varit med och knåpat ihop det i en FAQ på ett annat forum

Det som saknas här är bilder som skall beskriva "gyllene snittet" etc för det går inte länka från annat forum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några korta tanken apropå länkar, material etc. d.v.s. inte bara om just detta fall utan för övrigt (t.ex. bilder som man vill ladda upp på forumet)

I anslutning till mitt arbete så kommer vi ständigt i kontakt med liknande frågor och generellt så gäller det att om återgivningen sker med KLAR ANTYDAN om varifrån texten kommer, ägare och hänvisning till källan så brukar det i 99% av fallen vara helt OK att återge information och bilder. Bara man är mån om att påpeka att arbetet tillhör någon annan och att man själv inte håller på att ta åt äran . Är det i kommersiellt syfte så är det helt andra regler som gäller (royalty, copyright etc.) och då måste man mer eller mindre ha ett skriftligt lov om utnyttjande med allt vad det innebär (t.ex. ersättning).

Men saker och ting som anges här på forumet behöver knappast beröras av dessa regler (tycker jag!).

Skulle man scanna in en eller ett par sidor från en litteratur och ladda upp det här så kan jag hålla med om att det lär bli bråk, men att ta texter eller bilder från nätet borde vara OK (så länge man anger källan).

Så, Martin, om du har lust att bara uppdatera ditt inlägg och lägga till länken till den hemsida (antar att den är kopierad från nån sajt) som du har hämtat informationen från så borde det vara helt OK. Om inget så gör du indirekt reklam för den sajten och jag är säkert på att de inte har nåt emot gratis reklam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg tillbaka länken, den är både illustrativ och tillåten. Det som är fult är att skriva under en text med eget namn när den innehåller text som någon annan skrivit. Om du har fått tillstånd att använda någon annans text ska du göra det, men skriv helst ut källan.

Jag vill inte vara elak bara för sakens skull, men då din text innehåller en hel del besynnerligheter och rena fel i den tekniska delen kan jag inte låta bli att gnälla. Dina egna handfasta råd och tips om vad du tycker att man ska göra för att ta bättre bilder är bra (komposition, mönster, riktning etc.), men det kanske ska stanna där. Jag har tittat på dina bilbilder på din sida och du har ju både ögat och intresset för bilder, så där har du säkert en del att dela med dig av. Men lägg hellre den tekniska delen i länk än i egen text.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men den formel som står här uppe anger faktiskt värdet 1,618.

Lägger man in den i en bild så får man

2005-01-19_090512_gyllene.gif

Sen gäller det att: BC/AC = AC/AB => y/x = x/x+y

Skriver du om denna relation och löser ut y så får man

y*(x+y) = x * x

och skriver man om den genom att sätta

y = 1-x

och göra om den till en andra gradsekvation så får man

x*x + x - 1 = 0.

Denna ekvation ger rot-svar varav den positiva är

x ~ 0.618

som ger svaret

y ~ 1.618

Kallar man hela måttet för "1" så blir gyllene snittet alltid "0,618" enheter utav det hela.

"Elementary dear Watson" som Holmes brukar säga (plus lite hjälp från Beta-formelsamlingen smiley2.gif.)

Har alltid varit fascinerad av detta enkla, tillsynes helt natulriga förhållande, så jag kunde inte låta bli... smiley4.gif

Sen har jag även hunnit läsa "da Vinci koden"....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...