brazzeman Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Funderar på att skaffa ett saltvattenskar Är total nybörjare Jag har läst en hel del och känner mig redo att starta upp. Någon som har efarenhet av detta paket Am Chromis-Saltvattens set 160 liter Vad jag förstår ska paketet vara komplett. Men vad det är för pump till vet jag ej. Tacksam för svar från någon som vet mer än jag. Är även tacksam för alla tips och råd en nybörjare kan behövahttp://www.aqua-medic.de/index0.html Citera
acuario Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Tycker att det är för litet dessutom så blir det säkert billigare att sätta ihop ett eget kar med nya och kanske en del begagnade prylar. Lycka till hur du än gör och välkommen till saltvärlden Citera
brazzeman Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 Ja det är en dyr variant att starta med Men jag tyckte det var ett smart och snyggt kar att börja med Kanske det finns någon som kan ge mig råd på ett komplett sätt att börja med. Vad jag ska ha för grejer för att kunna starta upp. Skummare pumpar mm. Jag har även ett ytterfilter från min sötvattens period Tror någon att jag kan köra aktivt kol i det Kan det vara en bra lösning???? Eheim proffesional editon någonting heter det ... Citera
brazzeman Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 Percula 90 Rödbrun 320 Liter <TABLE><T><TR><TD><TD vAlign=top width=300>320liter (90x60x61cm) Komplett med pumpar, skummare och 150W MH.<HR color=#666666 noShade SIZE=1>Pris: 11750 kr</TD></TR></T></TABLE>Eller är det här något som är bättre att satsa på . Citera
acuario Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Bättre storlek. Detta kar är inte så pjokigt. Köp om du känner att det känns rätt. Citera
brazzeman Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 Skulle vara intressant att se lite bilder på ditt kar Vad har du för fiskar och utrustning.... Citera
Skinner Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Du valde rätt person att fråga brazzeman. Svärd har ingen dålig tank direkt! https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 1546&PN=1 Citera
metcrue Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 De viktiga komponenterna är Skummare, cirkulation, ljus (efter behov), LS, några tester. Sedan beror det på hur du vill ha det, mycket fisk? Mycket korall? Blandat? Ljuskrävande djur? Citera
Clownen Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 Om du ska ha ljuskrävande invånare kanske ett 250w MHskulle vara att rekommendera. Tycker baljan ser snygg ut. Citera
brazzeman Postat 20 januari 2005 Författare Postat 20 januari 2005 Jo jag blev helt klart impad av Svärds kar. En dröm för mig oxå att ha ett så fint och fungerande kar.Jag själv har drömmen att lyckas Känns som jag sparat en livstid för att komma igång.Men jag kanske gör fel i att satsa på för nya och fina grejer istället för att samla erfarenhet och råd. Man vill ju så mycket när man börjar. Men jag tänker börja försiktigt med några enstaka lätta fiskar och se hur det fungerar. Tacksam för alla råd och tips en nybörjare kan behöva Dela gärna med er av nybörjar misstag o dyligt...... Citera
elNico Postat 20 januari 2005 Postat 20 januari 2005 Kolla runt på forumet vad folk har för kar......sen köper du rubbet begagnat under "säljes".Och köp ett stort kar! 160 liter e för litet, du ångrar dej bara och får köpa om allt en gång till.För efter ett tag vill man alltid ha större... även jag Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.