hbmannen Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 en större bild finns härhttp://img34.exs.cx/img34/6143/lilakorall25du.jpg Citera
acuario Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 Det lutar åt en sinularia som är ihopdragen. Mjukkoraller är inte min starka sida så jag kan ha fel. Citera
hbmannen Postat 18 januari 2005 Författare Postat 18 januari 2005 Det lutar åt en sinularia som är ihopdragen. Mjukkoraller är inte min starka sida så jag kan ha fel. hmm kanske det.. ihopdragen e den nog bara för att den precis flyttat in.. HOPPAS jag Citera
greger Postat 18 januari 2005 Postat 18 januari 2005 jag tycker det ser ut som en lobophytom,ev sarcophytom,den reder sig nog om ett par dar-slemmar lite först för att rengöra sig, sen så pumpar den upp sig.dom är tåliga Citera
Goranius Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Troligen Sarcophyton sp.Har en likadan om den får stå ett tag så sticker den ut "tentaklar" som den fångar upp plankton genom.Mkt finMvh Göran Citera
hbmannen Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 Troligen Sarcophyton sp.Har en likadan om den får stå ett tag så sticker den ut "tentaklar" som den fångar upp plankton genom.Mkt finMvh Göran aha var det dom som stack ut idag. typ tusentals små bruna mm stora "rör"? den släppte massa slemm igår, då flyttade ja upp den till ett mycke mera strömt ställe, så idag har den börjat att veckla ut sig hur ofta behöver man tillsätta plankton då?den lever inte på ljus då, de hade ja fått för mig Citera
metcrue Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 https://www.saltvattensguiden.se/lagre_djur_artikel_visa2.asp ?NR=78&KAPITEL=Mjukkoraller Citera
acuario Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Kan mycket väl vara en sarco men är inte helt säker på att den verkligen är en . Det ser ut som om att det sticker upp kullar,pelare men en sarco brukar vara mer vågformig runt om och inte ha något längre in som sticker upp. Det är ju svårt att avgöra på denna bild. Kan du inte plåt den med tentakler så blir det lättareMer vågformig runt om i kanterna Citera
greger Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 jag lutar mer åt lobo än sarco,mest för att "ryggarna"är så kraftiga,men som sagt halvsvårtnär maninte ser den live.spelar egentligen ingen större roll,eftersom båda är snarlika i sina miljö-önskemålbara den får ljus så verkar det inte spela nån roll hur starkt,samma med vattenrörelseDen äter allt ,utom hamburgare. Citera
hbmannen Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 så här ser den ut nu.. fick tyvärr ingen bild på tentaklerna, han hade dragit in dom igen . och hur bra tror ni att dessa mår??? tror att dom heter ricordia, men kan vara fel ute, rätta Gärna :smiley2:.. ja tycker dom verkar må kasst.. Citera
greger Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Lugn å fin-tålamod etc etc -små skivanemoner kan skrumpna ihop så där,tex vid vattenbyten,så låt dom vara - om dom inte trivs släpper dom och flyter iväg och slår sig ner nån annan stans. Citera
hbmannen Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 jo de hände me en förrut. den var puts väck en morgon när ja tände ljuset. e fortfarande efterlyst..så ja flyttade på den stenen å nu verkar alla stanna kvar, men dom e fortfarande skrumpna.dom står mellan ljust å ganska svagt strömt just nu.. Citera
GÖRAN Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Den korall du har heter Lobophytum sp Även kallad läder förgrenad. Med tanke på dina skivanemoner . vad har du för värden i karet? Citera
hbmannen Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 tack för svaret på korallenvärden ska enl. test va oksalt 1,023nitrit/a 0phospat 0ammoniak 0kh 10,5 kanske lite högtca 430 Citera
GÖRAN Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 KH lite i överkant ,men bra, och bra i ovrigt ocksåTillsätter du några spårelement typ jud och strontium? Citera
hbmannen Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 ja íodine strontium å calcium nånting... från corall reef collection byter vatten 1 gång i veckan typ 25 liter.... karet e 500l Citera
GÖRAN Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 OK. du undrar nog varför jag frågar, men det var bara av den orsaken att dina skivanemonersåg så skrumpna ut,och vad man kunde se på bliderna så hade du en del alger. Citera
hbmannen Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 jo det e helt sant.. karet har bara vart igång i 2 månader, men värdena e ok, mäter varje dag.. kanske ska prova andra tester.. har en kemi låda från aqua systems som ja kör me... Citera
GÖRAN Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Tycker att du byter mycket vatten å åfta nu i början. Vänta med vattenbyte någon månad så det får stabilisera sig ordentligt. Citera
hbmannen Postat 19 januari 2005 Författare Postat 19 januari 2005 jaha. får väl prova det då... Citera
acuario Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 jo det e helt sant.. karet har bara vart igång i 2 månader, men värdena e ok, mäter varje dag.. kanske ska prova andra tester.. har en kemi låda från aqua systems som ja kör me... Använd Salifert nitrat profitest. Den bästa på marknaden Citera
acuario Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Tittade lite mer noggrannt på bilderna och ser att det är väldigt brunt. Kolla upp silikathalten i akvarium, osmos och kranvatten. om du har silikat(Kisel) i osmosvattnet investera i ett silikatfilter till osmosen. Då blir du snart av med de fula och tråkiga brunalgerna och du blir en gladare och lyckligare människa för sådan är jag, om karet mår dåligt så mår jag dåligt Citera
acuario Postat 19 januari 2005 Postat 19 januari 2005 Länk till en site som säljer silikatfilter.http://www.meeresaquaristik.de/http://shop.meeresaquaristik.de/csc_articles.php Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.