Gå till innehåll

hur ska en sump se ut??


hippo

Rekommenderade inlägg

finns det någon som har en ritning på en enkel sump??

och som kan förklara vad den ska innehålla så att man förstår.

har kört utan både sump o ytavrinning i snart ett år och har väl insett att det inte är det ulimata direkt .

just nu använder jag ett stort tom ytterfilter mest som utfyllnad och har en liten skummare i karet funderar på att göra en nödlösning med en ytavrinningsbox runt skummaren som sedan pumpar ut vattnet under LS i karet.

har lärt mig en sak av det här och det är att man ska göra allting rätt ifrån början och låta det ta den tid det tar .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra bild finns här:

https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=197&KAP ITEL=Bygg%20ditt%20egna...

Jag har använt mig av den och justerat det lite.

Har delat in min sump i tre fack:

1) Hit rinner ner vattnet från ytavrinningen och in detta fack har jag skummaren, doppvärmaren och pumpen till UV-c. Alla dessa ska stå i en plats med störst vattencirkulation så därför har jag ställt dem i första facket. (c:a 15cm bred)

2) Här har jag lagt två stors LS bitar på en 2-3cm sandbädd. Förhoppningen är att lite av djuren i karet ska isinom tid flytta hit och kunna föröka sig i lugn och ro så att tillkommorna ska åka vattenrusch upp till karet och bli mat. Har ingen lyse till det än så länge. Kanske kommer att hänga en lampa om man ska behöva odla nåt. Hit rinner vattnet som kommer ut från UV-c. (c:a 30cm)

3) Den här är en smal remsa från vilket vattnet pumpas upp till karet. (c:a 10)

Sen kan man även avskärma en liten del som man kan ha som karantän, som fack för sötvatten/osmosvatten. Ja, fantasin sätter gränser.

Sen kan du även kolla de här bilderna. Jag har studerat många liknande bilder för att få nya idéer om hur man kan kombinera olika lösningar:

http://reefcentral.com/gallery/showgallery.php?cat=585&thumb =1

Lycka till!

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-c är till för att ta död på oönskade (bl.a. parasiter) organismer i karet och används i förebyggande syfte mot sjukdommar (pricksjukan är en av dem).

Vattnet strömmar förbi en UV-lampa som har inte nåt skyddslager som absorberar de skadliga UV-c strålningarna som då dödar levande organismer som passerar förbi. Finns säkert gott om info om det här på forumet.

Jag har sett flera här på forumet som har haft LS och mangrov tillsammans så det borde inte vara nåt speciellt med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok tror jag hajar..men vad är uv-c för nått??kan man ha både LS och mangrowe i sumpen?

Ja visst kan man detta. Men för att få det bästa med mangrove tanken att hålla nere phosfat och nitrat halten i karet så är det skrivet att mangroven trivs bäst i ett lager av fin fin sand för att skapa sina extra fina rötter.

Så en sump med mangrove som jag hadde innan hadde ett 10cm tjock lager av korallsand och bara va 25cm vatten totalt och mangroveskotten stog i sanden. Över mangroveskotten hadde jag 2st lysrör. Mer ljus grövre skott

Så men mangroveskott så tycker jag att sumpen skall vara bred och mycket plats för dom att växa på.

Har sett att vissa kör med 2st sumpar. En för tekniken och den andra mer för magroven men att båda är kopplade på samma system

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...