Gå till innehåll

Krabb hotell


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag har funderingar här kring att starta ett krabb hotell.

Jag gillar krabbor, dessa små tuffa djur som nästan alla här tycker illa om :-) Jag tror inte jag skulle gilla deras beteende i mitt kar heller. Men jag tänkte starta ett litet kar att bara ha krabbor i istället. Jag har ett kar på 50 liter ungefär jag tänkte använda till ändamålet.

Bortsett från att ha krabbor i karet fundera jag även på koraller och kanske någon hårding fisk. I korallväg får det bli något som växer redigt snabbt. Xenia har jag inte viljat ha fall populationen skulle explodera i mitt kar. Men om man fick igång det i krabbkaret skulle det nog kunna vara kul. Jag tänker att om populationen av korallen är tillräckligt stor så gör det nog inte så mycket om krabborna är lite hårdhänta. Annars får krabborna leva med sten och eventuella alger.

Jag fundera även på att ha en frökenfisk i karet isf, jag gillar frökenfiskar väldigt mycket men de verkar helt enkelt för elaka för att jag ska vilja ha en i mina andra kar heller. Men den kan ju gott gå med krabborna. Frågan är dock bara om inte 50 liter är lite för litet för en frökenfisk. Den ska ju ha ett kar som den kan leva bra i.

I ljusväg så sitter det en 2x15W T8 ramp. Jag tänkte ett blått och ett 10K vitt rör i den och sedan borde det vara ok. Djupet på karet är 30 cm men då går minst 5cm bort då jag vill ha lite luft mellan sargen och vattnet och ett visst bottenskikt. Någon lätt cirkulation till sedan bara.

Någon annan som har någon spontan idé? Något förslag på innevånare eller förbättring till idén. Krabborna kanske med vill ha större? Jag gilla 50L karet då det ger en bra tillfällen att se innevånarna i karet. Jag tycker det är lättare att spana på djurlivet i små kar. Dessutom blir det lättare att sköta. Jag fundera på att låta det gå på bytesvatten. Så varje gång jag gör vattenbyte i mina andra kar går det vattnet till krabb hotellet. Då blir det begagnat vatten det kör på men då jag vill ha lätta okräsna djur i karet så är min tanke att de klarar sig bra ändå. Det underlättar skötseln i karet mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...