Gå till innehåll

hur varm är en ramp


ghosten

Rekommenderade inlägg

får min nya lysramp imorgon kommer vara 2x24w t5 och en mh150 problemet är att den är mindre än karet med några cm tänkte lägga 2st glasskivor typ 10cm breda över akvariet som sedan rampen ligger på finns det någon chans att det blir fär hög värme från rampen så glasen går sönder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tänker på två glaslister som ligger tvärs över altså? Så länge de ligger en bit ifrån MH lampan så är det nog inga problem. Men MH lampan kanske kommer lite väl nära vattenytan då? Det känns ju inte så bra, då blir nog vattnet ganska så mycket uppvärmt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vanliga är att lite mer vattnet stänker upp på ett värmt skyddsglas och då spricker glaset, så jag skulle inte ha lampan liggande på karet som du beskriver.

Du kommer få problem med värme som tidigare nämnts i tråden samt så blir spridningen av ljuset rätt dåligt om du inte har ett ovanligt djupt kar.

Att använda plexi kommer nog att sluta med förskräckelse om dom bitarna inte sitter på en riktigt sval del av rampen och är hyfsat tjocka.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så enda lösningen verkar vara är att hänga rampen på något sätt eller finns det någong annan lösning. hur stort mellanrum från ett glas till armaturen borde klassas som säkert 10cm och då menar jag från T5 rören för vi halogen lampan kommer det inte vara något extra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 rören är så svala att där är det nog inga problem, men du får garanterat problem om du får stänk på lampans skyddsglas eller på lampan.

Jag skulle hänga den en 15-20cm ovanför vattenytan för att få spridning och lite mindre värme.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...