Gå till innehåll

Martins RSM 130 Nybörjare


Mattin

Rekommenderade inlägg

Tjenare!

Jag har suttit nån månad och dräglat över dessa läckra kar ni har, Men så bestämde jag mig för att testa på och se om jag löser det:D

Jag e helt grön på salt men har läst runt en hel del på forumet och på andra ställen så jag har fått en hyfsat bra uppfattning om hur det fungerar.

Så det blev till att slå till på ett begagnat RSM 130 på blocket som dessutom var utrustad med Tunze 9002 skummare så de kändes skönt.

Tog lite av dom tipsen jag har sett på forumet.

De jag har moddat var att beställa skummarkopp och mediabasket från Mediabasket.com, Satt in 4st Fractial fläktar i huven och en bak.

Har fixat så att jag har ett osmos filter samt refrakormeter.

Även ytavrininngsbalkongen.

Åkte ner till Biotedmarin i kungsbacka och fick hjälp att köpa resten "sten,sand,tester,reservdelar, osv....."

Så nu sitter jag här med baljan igång, drog igång den i onsdags kväll och kör med:

15kg sten

9kg Ocean Direct (sand)

och ZEOback tillskott

Inte farligt mycket problem en så länge, hade lite problem med grummligt vatten i början från sanden men nu e de allt hyffsat klart.

har dykt upp en del liv:

Många räk liknande.

Nån hyffsat stor Grön sak Korall/Svamp/anemon??? (hittade inget på Reeflex som jag tyckte stämde)

Någon typ av snigel, ganska platt skal som en fingernagel med nått under, glider på LS????

Finns en Mussla av något slag vet ej va de e men den ser ut som den typiska vita man hittar på stranden på västkusten som an någon anledning alltid e död/tom:D

Det finns ganska många "enligt mig" Rörmask liknande saker riktigt små med röda borst som e framme på dan och drar in sig så fort nått drar förbi?:D

Så va har jag för värden då?:

Jo de känns som att det beror lite på va mina ögon känner dag för dag:D jag e inte rikigt kontant med saliferts färg kartor

tempen ligger och pendlar under dygnet mella 25,5-27,5C

Fosfat låg i början på 0,5ppm tycker dock att den ligger mer åt 0,25ppm nu

Nitrat Låg i början på ca 5-10ppm tycker att den har dragit sig upp emot 10-25ppm som sagt svårt med färgerna:D

och då kommer vi osökt in på salt,

Jag kör med Tropic Marin salt började med 37g/L och tja fattar inte riktigt vad som e vad när det gäller salthalter men

min refraktor meter har 2 skalor en Sg och en ppt och den skall vara "temperatur kompenserad" samt att jag har kalibrerat.

Men de blev lite rörigt i skallen när man läser runt på forumet Eu/USA mått jaja,

vid första mätningen låg det på 1.025-ca33,5ppt svårare att se på den sidan:D men nu efter lite hattande med stenar,skummare, nivå justering osv..

Så ligger den på 1.024-32ppt.

Frågan e då va ska man köra såhär i början va de gäller inkörningen?

Några mer tips eller e de nått jag har glömt??

Tack på förhand!

PS. Det e första gången jag orkar skriva på ett forum, har ganska många hobbys och tillhörande forum att läsa på men de måste väl vara ganska bra betyg till guiden att man orkar skriva:D

Martin från Götet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja känn dig välkommen till SG!

Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket för dina värden den första tiden, det är bättre att låta karet tuffa på och komma igång. Lite fosfatremover skulle dock kanske inte skada. Färgtesterna är svåra att läsa av och det är ju bara hobbytester vi använder oss av, men efter ett tag så vänjer du dig lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrattesten skall du inte bry dig om i inkörningsfasen. Den minsta lilla nitrit ger ordentligt felaktiga värden på nitratmätningen. När jag är osäker så tar jag pulver 2 före pulver 1 när jag gör mätningen. Får jag då en färgning (du får vänta några minuter) så slänger jag provet. Då finns det nitrit i redan från början.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för välkomnandet!!

Tack för tipsen ska försöka att bara ta de lite lugnt och se va som händer:D

Fosfatremover säger du Wiking? Ingen chans att det försvinner av sig själv?

Ang färgskalorna så e de väl så att man vänjer sig:D Brukar fråga Tjejen då dom har dokumenterat bättre färgseende:D

Klart jag ska lägga upp lite bilder på min stenhög:Dpost-6056-14468922563452_thumb.jpg

Någon som vet va dessa är för små liv?'

Martin

post-6056-14468922562849_thumb.jpg

post-6056-14468922563071_thumb.jpg

post-6056-1446892256325_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket Laggeman såg inte först att det va 2 bara häromdagen va de mer en lång sak hehe. men nu va de ju helt klart:D 15kg sten btw.

Hur e de med svampen? e de bra/dåligt? ta bort? försvinner av sig själv? TAR ÖVER HELA SKITEN?:D

Wiking:

Okej tack för tipset ska dra ner till Ted på onsdag hade jag tänkt. eller behöver jag åtgärda det tidigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske en dum fråga. Men kör alla med nån typ av fosfat remover? Eller har inte alla problem med detta? Kör man bara i början tills nivån e 0 eller kör man med detta alltid?

Tack för alla grymma svar!!

Sent from my X10i using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Va nere hos Ted idag och fick med mig lite roligt hem:D glömde namnen lika fort som han sa dom haha.(ska be honom skriva upp nästa gång)

men de blev 1st turbo han hade inte fler tyvärr. 5st snäckor med snabel som åker runt som ubåtar i sanden, roliga som få:D

Fick även med mig en riktigt cool putsarräka en gul liten krabat.

och sist men inte minst en liten Gul Kirurg som ska ta hand om mina alger. Ska givetvis byta in den sedan när den växer ur baljan;D

eller kanske nu när damen hemma visar lite intresse skaffa en till större balja.(önskedröm)

Har även skaffat fosfatremover som jag skall dra igång med imån.

Undrar dock när Kirurgen vågar titta fram har gömt sig bland stenarna nu sen 4a tiden. funderar även på när man ska mata första gången.

känns inte som att det är läge när han/hon ändå inte e framme blir nog bara liggandes på botten annars:D

Iaf riktigt kul med lite liv i lådan.

/Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Norialger, De e såna man har till shushi eller?

Ja de kanske jag borde testa. ska man bara köpa hos "kina" handlarn då kanske?

han e väldigt folkskygg men jag har allt sett att han tuggar i sig lite alger när han dyker upp runt hörnet:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...