Gå till innehåll

För hög temperatur redan från början???


shootking

Rekommenderade inlägg

Ska starta ett saltvattensakvarium under hösten/vintern. Bor i ett lite äldre hus som blir väldigt varmt under sommaren. Mina tre sötvattensakvarium går upp mot 30 och passerar till och med 30 grader emellanåt. De har lysrör och är töckta med täckglas eller svart plasthuv så de samlar väl på sig lite extra värme. Men fiskar verkar klara sig riktigt bra (har Malawiciklider som är 4-5 år gamla).

Nu till mitt planerade saltvattensakvarium på 150 liter + sump 30 liter. Läser panikartade inlägg om akvarister som får upp emot 30 grader i sitt saltkar och fiskar och allt annat dör, vattnet blir förstört osv. Mitt saltvattensakvarium ska jag köra utan täckglas så avdunstningen kommer förmodligen kyla akvariet lite grand. Finns ju oxå en möjlighet att sätta dit lite extra fläktar som blåser på ytan. Men frågan är hur varmt det "får" bli i ett saltvattensakvarium innan det blir katastrofala följder?

Mvh Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på invånare. Djupare vatten = kallare. Grunt vatten=klarar värmen bättre.

30 Grader är lite väl högt så fundera på hur du kan sänka värmen direkt istället för att invänta katastrofen. En kylare kostar en del men är värt det istället för frysta pet flaskor m.m. Värmeböljer kan vara länge och är du inte hemma så kan det vara massdöd.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar, danielj75! Planen är att ha ett kar som alla andras: börja med levande sten, introducera lite turbosniglar och annat "städande". Sen prova med någon korall, lite clowner, någon kejsare kanske.

Hur högt vågar man gå i temp då? 28? 26?

Akvariekylare kostar ju en slant. Man kanske skulle satsa på en AC som kyler hela rummet istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AC kylare är bättre, akvarie kylare värmer rummet som värmer akvariet som gör att kylaren går mer som gör att värmen ökar mer och mer ;)

26-28 grader skall nog funka, jag kör kallare försöker ligga runt 24-25 funkar bra värmaren går även nu på sommaren. Ledljus snåla pumpar till både skummare och cirkulation gör faktiskt underverk för värmen.

Jag misstänker att du kan få bättre svar från folket som har kört MH och hög ljusstyrka, de brukar få problem under sommaren men jag vet inte vid vilken specifik temperatur.

//Danielj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag går i samma tankar jag. Har luftvärmepump i huset. Man får väl kanske sätta den på att blåsa kalluft i stället. Den har jag juh redan iallafall... Kylare kostar ca 10-12.000 för mitt stora akvarium.

vi kommer att köra på T5 lysrör då dom inte avger samma värme som MH lampor. LED avger nästan ingen värme alls. Vi har inget täckglas på akvariumet heller. sen får man väl ha fläktar som blåser på ytan lite med kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En luftvärmepump som går på kylning är en vinn-vinn situation. Den kylda luften är mycket torr och kan därför suga åt sig mycket fukt från akvariet. Jämför imma på en bilruta. Den försvinner på nolltid om du kör igång AC:en på full kyla. Du behöver inte ens värma för att få denna imma att avdunsta från bilrutan. Den torra och kalla luften (då gärna med hjälp att cirkulera över vattenytan) tar upp mycket värme från akvariet när den "suger" upp fukt från vattenytan. Akvariet hjälper till att återfukta den torra AC-luften och denna process sänker temperaturen rejält i akvariet. Det bästa av två världar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kylare går på vid 28 och av vid 27. Försökte att köra upp tempen lite, på 30 av 29, men märkte att vissa koraller inte gillade det. Har fläkt på vattenytan i sumpen under natten när det "bara" är ca 26-27 för att kyla något. Fläkt under dagtid med temp 33-35, har inte haft någon inverkan, mer än att elräkningen gått upp. Kör bara med UV under natten för att inte höja tempen ytterligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där du bor Richard så har du en luftfuktighet redan från början som är väldigt hög. Detta innebär att fläktmetoden inte fungerar så bra. Utgår från det du skriver att du inte har AC i din rum. Hade du haft det så hade luften varit torrare och då hade fläktmetoden fungerat. Det är inte temperaturen som avgör om fläktmetoden fungerar i första hand utan den relativa fuktigheten i den givna temperaturen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse för den upplysningen. Trodde bara att det berodde på temperaturen och inget annat.

Du gör ett riktigt antagande, ingen AC i det rummet där tanken står.

Man lär sig ngt nytt varje dag. Det innebär att den fläkt jag har på under natten, när det är lite svalare, inte speciellt bidrar till att sänka temperaturen heller. Drar egentligen bara ström i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp två datorfläktar och en batteriadapter och några socker bitar och riktar fläktarna mot ytan så tror jag du har en bra och billig lösning.

Hade själv runt 30 grader i karet i början av sommaren men nu så kommer jag inte över 28 så det funkar bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr Christoffer - har du en luftfuktighet på up mot 100 % (som jag av egen erfarenhet vet att det förekommer där Richme bor) så hjälper inte ens om du importerar Gudrun eller någon liknande storm och låter den blåsa över akvariet - du får ingen tempsänkning ändå!. Det är en myt att det är den kyligare luften som som i huvudsak gör att akvariet blir kallare. Med fläktar i vårt klimat kan vi pressa ner temperaturen i ett kar ca 1 - 2 grader under lufttemperaturen. Kylningen uppstår alltså i huvudsak på ett annat sätt än genom överföring av "kyla" från luften. Svaret heter avdunstning. Det finns en jämnvikt mellan luft och vatten när det gäller fuktighet. Vattnet är ju 100 % och det finns en jämnviktskraft som också vill ge luftskiktet precis ovanför vattenytan ett ett relativt fuktinnehåll i luften på 100 %. Uppstår detta så sker ingen mer avdunstning men om detta gränsskikt mellan luft och vatten ständigt byts ut mot luft med mindre relativ fuktighet så kommer det att uppstå en kraft som vill överföra vatten från vattnet till luften. Denna överföringsprocess kräver energi och den tas från vattnets värmeinnehåll och temperaturen sjunker. Man kan jämföra med en varm dag - då byggs det upp en litet mikroklimat kring vår hud med en luftfuktighet på 100 % och vi blir varma och har svårt att reglera vår temperatur - svetten rinner. Dock den minsta lilla luftdrag (även om luften kring oss har samma temperatur oavsett om det blåser eller inte) käns svalkande. Vad som händer är helt enkelt att den relativa luftfuktigheten i mikroområdet runt vår hud blir lägre (förutsatt att det är torrare luft än 100 % relativ fuktighet som kommer) och kroppen kan överföra vatten från kroppen till luften genom dunstning och det utnyttjas värme i den processen när svetten kondenseras. Och vi upplever en kylande effekt av den varma luften. En typ av "torrsvettning" alltså. Sker ingen sådant inflöde av torr luft så kommer svetten att rinna och man får en mindre kyleffekt.

Om rumstemperaturen under natten är betydligt lägre än akvarietemperaturen så kommer ju du att få lägre temperatur i karet via värmestrålning från akvariet men luften måste ju bytas ut mot kallare hela tiden så en liten fläkt som cirkulerar luften är bra men den behöver inte riktas mot vattenytan om den relativa luftfuktigheten är kring 100 %.

En AC i det har läget är guld värt (och kanske som helet en bättre investering än separat kylare) eftersom en AC dels ger kallare luft men pga av sin konstruktion så ger den också en luft med ett väldigt lågt fuktinnehåll (iofs så kan kall luft inte hålla så hög halt av fuktighet heller - men det är skillnad). Man får prova sig fram till vilken lufttemperatur som är bäst. Det kan räcka att man lägger AC:en kring 20 - 24 grader men ser till att luften torkas ordentligt.

Jamför med hur man känner det i halsen om man åkt 50 mil med en AC i bilen (och hur mycket Cola som har gått åt under tiden) Luften från Ac kyler då på två sätt i akvariet - den håller lufttemperaturen nere och den underlättar (på grund av sin torrhet) avdunstningen. Då skall man försöka leda AC utloppet över vattenytan. Man kan också jämföra med imma på bilrutorna. Alla som har AC har säkert märkt att man med hel kall men torr AC luft kan få dimman att försvinna, något som man bara får på andra bilar utan AC genom att slå på värme.

Hoppas att svamlet förklarar något.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse,

skulle inte vilja spela Trivial Pursuit mot dig...

Jag köper din förklaring till 100. Har som sagt provat med fläktar, först 24/7 sedan bara under natten, men inte sett någon nämnvärd förändring av tempen. Har nu fått reda på varför. Just nu är det ca 90% luftfuktighet här.

En AC i det stora rum som tanken står i är inte att tänka på. Rummet är ca 200 m2, enkelt glas i fönsterrutorna och ingen isolering i tak och väggarna, ja du förstår...

Min HAILEA 1000 är på ca 750 Watt och är igång ca totalt 7 timmar per dygn och det är "billigare" än att ha en AC som går hela tiden.

Hade en förhoppning att några fläktar på ca 50 W skulle kunna hjälpa till lite, men icke. Man kan inte ändra på dom fysiska lagarna.

Tack ännu en gång för din förklaring.

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...