Gå till innehåll

Ändrat beteende vid stort vattenbyte?!?


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hejsan.

Har under ca 8 mån haft olika skäl till att låta vattenkvaliteten falla. Under denna period har en Nemateleotris decora uppvisat extremt aggressivt beteende mot en Nemateleotris magnifica. Så till den gräns att den senare bara visat sig kort då det varit matning (och knappt då heller). Hur som haver, så gjorde jag 2st 15% vattenbyten med nån vecka emellan och ett 25% vattenbyte nån vecka efter det. Nu simmar de sida vid sida under dygnets ljusa timmar och verkar helt oberörda av varandra. Nån som kan gissa sig till varför? Nån som upplevt ändrat beteende (förutom mindre skygghet) vid stora vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite på vilka vattenvärden du hade innan bytet. Riktigt dåliga värden kan säkert stressa upp vilken fisk som helst. Annars är ju tex magnifica rätt kända för att jaga ihjäl varandra tills bara en är kvar. kan tänka mig samma sak gäller för decora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft dem (arterna) tillsammans förr utan problem, när man kör i tillräckligt stora kar (300+). Men jo, decoran e en argsint jävel -boxing i jämförelse! Grejen är att de funkade finfint tills vattnet blev -sjuk-. Sen blev det fight. Att det blev bra efter dessa vattenbyten får mig att tro att d inte bara vanlig irritation som ligger bakom beteendet. Avsevärd skillnad sen d. Dock visar inga andra fiskar (dvärgkejsare bl.a.) el koraller (1 SPS å 1 LPS) några andra beteenden. Som sagt, nån annan som upplevt nåt liknande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...