Gå till innehåll

Balling light - hur mycket doserar ni?


Maglofster

Rekommenderade inlägg

Jag kör Balling Light enligt FM. D.v.s 3st 5 litersdunkar, 2kg CA, 2kg MG och 0,5 KG Bikarbonat + spårelement. Ni som kör samma recept och har okej med tillväxt på stenkoraller, två frågor till er:

1. Hur mycket doserar ni per kanal per 100 liter vatten per dag?

2. Jag trodde teorin var att man skulle köra ungefär lika mycket för varje kanal. Men jag har rätt olika förbrukning. Kommentarer kring detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2. Jag trodde teorin var att man skulle köra ungefär lika mycket för varje kanal. Men jag har rätt olika förbrukning. Kommentarer kring detta?

Det trodde jag också tills jag själv skulle börja dosera kalciumklorid och natriumbikarbonat och räknade på det. Men balanserat volymmässigt på samma sätt som t ex amerikanska 2-part verkar det inte vara. Här är beräkningsunderlaget:

Balling-lightlösningarnas koncentrationer, molvikterna på respektive salt samt lösningarnas molaritet:

400 g/l kalciumklorid-2-hydrat

147 g/mol

2,72 M

400g/l magnesiumklorid-6-hydrat

203 g/mol

1,97 M

100g/l natriumbikarbonat

84 g/mol

1,19 M

Notera att karbonater förbrukas molmässigt 1:1 med antingen kalciumjoner eller magnesiumjoner enligt:

CO32- + Ca2+ => CaCO3

CO32- + Mg2+ => MgCO3

Om man skulle dosera en lika stor volym från varje ballinglösning så skulle det inte gå jämnt ut, utan det skulle bli ett överskott av kalciumjoner respektive magnesiumjoner (samt kloridjoner) i akvarievattnet. Dessa lösningar är således alltför koncentrerade för att vara balanserade mot natriumbikarbonatlösningen. Om man normaliserar mot den minst koncentrerade lösningen - natriumbikarbonatlösningen - så är molariten på kalciumkloridlösningen 2,29X högre och magnesiumkloridlösningen 1,66X högre. Natriumbikarbonatlösningen borde således förbrukas mer än dubbelt så fort som kalciumkloridlösningen och magnesiumkloridlösningen borde räcka mycket längre än de andra två eftersom kalcium snarare är magnesium är det som inkorporeras i skelett och kalkkristaller.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...