Gå till innehåll

Skummare till mitt juwel rio 180


Turbosnigel

Rekommenderade inlägg

Hej

Har precis börjat med att komma igång inför uppstart med mitt första saltvattenakvarium. Beställde en skummare som jag trodde skulle va bra till akvariumet utan att fatta hur stor den var. En JAD WG-524 tror jag den heter. Och det är en dränkbar variant men som såklart inte passade i akvariet.

Så nu undrar jag om någon kan komma med tips på vad för en skummare jag ska köpa, helst ingen som kostar 6000:- Antar att dränkbar invändigt är den bästa varianten.

Hur mkt vattenflöde måste en skummare för 180 liter klara för att vara lämpad. O då menar jag inte kan funka om du har en fisk modell utan en som ska stå pall för hela akvariumet o dess invånare och den ska gärna passa akvariumet utan allt för stora modifieringar.

Sen har jag en annan fråga. Köpte en massa levande sten begagnat som nu ligger i en tunna med cirkulationspump, räcker det med den bakterienulturen som finns i stenen eller ska jag investera i en bakteriebomb från affären? Annars tycker jag det här är sjukt spännande o ska bli så himmla kul o få börja.

Ändrat av Turbosnigel
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Deltec - MC 500 skummare fixar ditt akvarium. sen vad det gäller streamers så är ju i mitt tycke Tunze streamers snyggast o bra samt tysta. vad som rek. här på foumet är flöde på 20-40 ggr akvarie volymen så i ditt fall 180l rio = 3600 - 7200 o gärna fördelat på flera streamers för att få rörelse på allt vatten i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...