Gå till innehåll

kan man ha kirurger och fjärilsfiskar tillsammans?


Tweeny

Rekommenderade inlägg

Kan man ha kirurger o fjärilsfiskar ihop i ett 750L ?

Jag e lite inne på att ha en Zebrasoma flavescens, en Acanthurus leucosternon, eventuellt en Paracanthurus hepatus.

Kanske längre in i framtiden en Acanthurus achilles.

Detta är dom kirurgerna som jag är intresserad av.

Då till frågan.... finns det någon chans att man kan ha tre stycken Hemitaurichthys polylepis om jag har i Fjärilsfiskarna före alla kirurger?

Ändrat av Tweeny
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall komma ihåg att fjärilsfiskar gärna äter väldigt långsamt, medan kirurger ofta är väldigt glupska och på ganska kort tid kan sätta i sig det foder som erbjudats. De fjärilsfiskar du vill ha verkar dock inte revsäkra? https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?14087-Yellow-Pyramid-Butterfly-Hemitaurichthys-polylepis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller att lära fjärilen äta ur en fodermackapär, t.ex. ett plaströr med små hål, stora nog för fjärilen att stoppa in "näbben" i men för små för att övriga fiskar ska kunna sno maten. Jag håller på att träna min glupska Chelmon Rostratus att ta foder ur ett rör. Den går ännu i ett mindre kar med ett par clowner men planen är att flytta över den i det stora karet till vintern när den har vuxit till sig lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kirurger är snabba simmare skall du tänka på. Fjärilar är där emot rätt långsamma mer- inspektera - granska - äta mot kirurg som bara äter och sedan tänker typ.... Ett prakt exempel på sådant beteende är doris men flavescensen är nog lite mer som en fjäril i beteendet , leucosternon har munnen lite mer på undersidan och är lite lagom het på maten får jag säga.

Nakdelen med att ha fjärilar är att man ofta får mata ordentligt med typ artemia och mysis och de är riktiga bovar vad gäller att få i phosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså dom viktigaste som jag verkligen vill ha är ju Acanthurus leucosternon och Zebrasoma flavescens.

Dom är två absoluta måsten..... Hepatusen kan jag leva utan.

Acanthurus achilles är en fisk jag gärna vill ha, men den är dyr och ingen nybörjarfisk....så det blir långt in i framtiden i såntfall....om det nu blir nån...

Men tror ni att det kan funka om jag har i tre stycken Hemitaurichthys polylepis först o sen efter ett tag har i kirurger.

Dom kommer inte att gå på varandra iallafall utan det är matningen det handlar om verkar det juh som på er som har skrivit här.

Nån annan som har erfarenhet med kirurger och fjärilar tillsammans?? Hur det fungerade med matningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Zebrasoma flavescens, Zebrasoma veliferum och en Blå Niger Tryckare bland annat tillsammans med en orangebandad pincett.

Det tog ett tag innan pincetten började ta plats, men den är framme och tar för sig av maten nu.

Det jag brukar göra är att slänga i lite Formula One Pellets under tiden som artemian tinar i lite varmt vatten.

På det sättet lockar jag fram alla innan artemian kommer i och det blir lite mindre hetsigt vid utfodringen.

Det funkar bra för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...